"Kvartaalitalouden renkejä ei pidä päästää mellastamaan raideliikenteeseen"

"Kvartaalitalouden renkejä ei pidä päästää mellastamaan raideliikenteeseen"

FT, kirjailija Lasse Lehtinen arvostelee voimakkaasti valtion toimia rautateiden kilpailuttamisessa ja yksityistämisessä. Hän kirjoittaa asiasta Ilta-Sanomissa. Lehtinen on toiminut aiemmin mm. kansanedustajana ja europarlamentaarikkona.

- Liikenneministeriössä rakennetaan yksityistämisen varjolla imperiumia, jossa vallankäyttäjiä ovat virkamiehet.

- Valtio on tunnetusti huono omistaja. Mutta on alueita, joihin kvartaalitalouden renkejä ei pidä päästää mellastamaan. Yksi tällainen on raideliikenne.

Lehtinen muistuttaa, että VR:stä aiotaan eriyttää kolme uutta erillistä valtion omistamaa yhtiötä, joihin siirretään kalusto-, kunnossapito- ja kiinteistöasiat. Ne tulevat liikenneministeriön omistajaohjaukseen.

- VR on tänään Euroopan tehokkaimpia rautatieyrityksiä. Kansainvälisen Boston Consulting Groupin mukaan Suomi oli kolmanneksi paras, kun vertailtiin rataverkon käyttöä, palvelun laatua ja turvallisuutta. Sama konsultti arvioi, että kun henkilöliikenne avataan kilpailulle, junaliput todennäköisesti kallistuvat.

- VR:n velvoituksiin kuuluvan liikenteen 20 miljoonan euron tappiot siirtyisivät kilpailun myötä joko liikenneministeriölle tai lippujen hintoihin. Jos kasvaneista kustannuksista 15–30 miljoonaa siirrettäisiin hintoihin, liput kallistuisivat kymmenen prosenttia.

Erilainen raideväli kuin muualla

Lehtinen toteaa, että muuta maailmaa leveämpi raideväli tekee sen, että kenelläkään yksityisellä ei ole järkeä investoida sellaiseen määrään kalustoa mikä tarvittaisiin.

- Suomeen sopivaa kalustoa ei voi käyttää muualla kuin Venäjällä. Niille markkinoille tuskin on tungosta.

- Palvelu voisi asiakkaan kannalta parantua reiteillä, joilla ajavat usean yhtiön junat. Meillä raideverkko on kuitenkin pääosin yksiraiteinen, joka ei ilman investointeja mahdollista liikenteen lisäämistä. Uudistus toisi 30–45 miljoonan euron vuotuiset lisäkustannukset.

Lehtisen mukaan Etelä-Suomen taajamaliikenteestä tulee yksityinen alueellinen monopoli.

- Joku saa alueen operoitavakseen, vuokraa valtion omistaman kaluston (alihintaan) ja päättää alueen tarjonnasta. Miten silloin toteutuu mikään kilpailu?

- Jos VR häviää puolet ajatelluista kilpailutuksista, sen markkina-arvo putoaa 500 miljoonaa. Neljään osaan pilkotun VR:n osingonmaksukyky Suomen valtiolle heikkenee taatusti.

”Liikennekaari vaarantaa rautateiden turvallisuuden”

”Liikennekaari vaarantaa rautateiden turvallisuuden”

"Länsimetron liikenne alkaa aikaisintaan syyskuun lopulla"

"Länsimetron liikenne alkaa aikaisintaan syyskuun lopulla"