"Ei voi muuta kuin hätäjarruttaa ja toivoa parasta"

"Ei voi muuta kuin hätäjarruttaa ja toivoa parasta"

Veturinkuljettaja ei voi yleensä estää törmäystä, jos raiteilla edessä on ajoneuvo.

- Ei siinä oikein voi tehdä muuta kuin hätäjarruttaa ja toivoa parasta, Veturimiesten liiton varapääluottamusmies, veturinkuljettaja Ville Uusikoski sanoo Ilkassa.

Lehti kertoo, että jos törmäys on väistämätön, kuljettaja poistuu itse junan ohjaamosta.

-Näin hän ei jää puristuksiin, jos ohjaamo painuu kasaan törmäyksessä.

Torstaiaamun onnettomuus tapahtui vartioimattomassa tasoristeyksessä. Lain mukaan junille on annettava esteetön kulku eli tasoristeyksissä väistämisvelvollisuus on autolla.

Karjaan ja Hangon välisellä rataosuudella on 120 kilometrin nopeusrajoitus. Uusikoski sanoo, että kiskobussin hätäjarrutusmatka on satoja metrejä.

Onnettomuuspaikka on lähellä Skogbyn seisaketta, jolla junan oli määrä pysähtyä.

- Kuljettaja on tuossa vaiheessa hyvin todennäköisesti valmistautunut pysähtymään, mutta täydellä varmuudella sitä ei voi sanoa, Uusikoski toteaa lehdessä.

Ensimmäinen Länsimetron matka videoitiin

Ensimmäinen Länsimetron matka videoitiin

"Meiltä uupuu selkeä suunnitelma, mitä tasoristeyksille tehdään, millä aikataululla ja miten tämä rahoitetaan"

"Meiltä uupuu selkeä suunnitelma, mitä tasoristeyksille tehdään, millä aikataululla ja miten tämä rahoitetaan"