Väylävirasto, VR ja poliisi: #jätäratarauhaan

Väylävirasto, VR ja poliisi: #jätäratarauhaan

Väylävirasto, VR ja poliisi varoittavat lapsia ja nuoria radalla liikkumisen vaarallisuudesta. Radan sähköjännite on yli sata kertaa suurempi kuin kodin pistorasiassa ja se voi hypätä lähellä kulkevaan ihmiseen, vaikka tämä itse ei rataa edes koskettaisi.

- Junat kulkevat raiteilla äänettömästi ja nopeasti, jopa yli 60 metriä sekunnissa. Radalla liikkuminen ja raideilkivalta aiheuttavat hengenvaarallisia vaaratilanteita, sekä voivat johtaa satojentuhansien eurojen vahingonkorvausvastuuseen.

Tänä syksynä lasten ja nuorten asiaton radalla liikkuminen on lisääntynyt eri puolilla Suomea. Väylävirasto, VR ja poliisi ovat huolissaan koululaisten turvallisuudesta ja muistuttavat yhdessä kouluja sekä vanhempia rataturvallisuudesta. Kampanja näkyy myös Väyläviraston, VRn ja poliisin sosiaalisen median kanavissa tunnisteella #jätäratarauhaan.

- Toivomme, että vanhemmat voisivat käydä kotona keskustelua siitä, onko oma lapsi tai nuori tietoinen radalla liikkumisen vaaroista. Kampanjan puitteissa lähetämme kouluille rataturvallisuusaiheisen tietopaketin, joka auttaa havainnollistamaan aiheen vakavuutta oppilaille, VR:n turvallisuuspäällikkö Toni Pelin toteaa.

VR on tehnyt koulujen kanssa aiemmin yhteistyötä rataturvallisuuteen liittyen. Muun muassa veturinkuljettaja Tuomo Jacobsson on vieraillut radan varren kouluilla kertomassa raidealueella liikkumisen vaarallisuudesta.

- Me veturinkuljettajat emme halua nähdä yhtäkään koululaista liikkumassa junaradalla. Junalla emme voi väistää radalla liikkujaa eikä juna ehdi pysähtyä ajoissa. Siitä hetkestä, kun havaitsemme kulkijan, vie yli kilometrin verran matkaa saada juna pysähtymään täydestä vauhdista.

Jos havaitsee ihmisen liikkuvan raiteilla, siitä tulee ilmoittaa välittömästi hätäkeskukseen (112), sillä henkilö voi olla hengenvaarassa. Poliisille tulee vuosittain satoja hälytyksiä asiattomasta raiteilla liikkumisesta.

- Junaradalla liikkuminen on hengenvaarallista ja siksi se on kielletty laissa. Se on aina turha riski, joka olisi helppo estää jättämällä rata rauhaan, poliisitarkastaja Heikki Kallio toteaa.

Ajoittain radalla liikkumiseen on yhdistynyt ilkivaltaa, jossa radalle tuodaan esteitä. Tällainen ilkivalta on vaarallista sekä muille että tekijöille itselleen.

- Sähköratarakenteissa on hengenvaarallinen 25 000 voltin sähköjännite, joka vastaa yli satakertaisesti kodin pistorasian jännitettä. Ihmisen ei tarvitse koskea ajojohtimeen sähköiskun saadakseen, sillä se voi hypätä lähettyvillä olevaan ihmiseen ilman kosketusta, projektipäällikkö Arto Muukkonen Väylävirastosta muistuttaa.

Lähtökohtaisesti esteet raiteilla eivät riitä suistamaan junaa raiteiltaan, mutta ne aiheuttavat silti aina vaaratilanteen. Lisäksi esteet raiteilla voivat aiheuttaa merkittäviä vahinkoja sekä junakalustolle että radalle. VR ja Väylävirasto vaativat aina rangaistusta sekä vahingonkorvauksia ilkivallasta. Junan tai junaradan korjauskustannuksia voi joutua maksamaan jopa satojatuhansia euroja. Ilkivalta ja luvattomat radalla liikkumiset aiheuttivat junaliikenteelle noin 400 tunnin eli 16 vuorokauden myöhästymiset vuonna 2019.

- Ikä ei suojaa ilkivallan tekijää vahingonkorvausvelvollisuudelta. Korvaukset voivat siis tulla maksettavaksi, vaikka tekijä ei iän puolesta olisi vielä rikosoikeudellisessa vastuussa, Kallio sanoo.

HSL:n matkustajat tyytyväisimpiä metroon

HSL:n matkustajat tyytyväisimpiä metroon

Rautatiealan Unioni RAU pitää huonona Kouvolan liikenteenohjauskeskuksen siirtämistä Helsinkiin

Rautatiealan Unioni RAU pitää huonona Kouvolan liikenteenohjauskeskuksen siirtämistä Helsinkiin