Yle: Junamatkat ovat hidastuneet 2000-luvulla - Syinä ratojen huono kunto ja ratatyöt
Yle on selvittänyt, miksi junamatkat käytettävä aika on lisääntynyt monilla reiteillä.
- VR hidasti Helsingin ja Tampereen välistä junaa viimeksi maaliskuussa. Päätöstä perusteltiin pääradan huonolla kunnolla ja ratatöillä.
- Matka-aikaan tuli kymmenen minuuttia lisää. Nopein junavuoro Helsingistä Tampereelle kestää nyt tunnin ja 42 minuuttia. Aiemmin matka taittui nopeimmillaan puolessatoista tunnissa.
Yle muistuttaa, että aikatauluja on väljennetty useita kertoja myöhästymisen takia.
- Väljentely sai alkunsa vuonna 2007, kun silloinen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) vaatii myöhästymisiä kuriin. Silloin syntyi junamatkustajien keskuudessa sanonta "Vehviläisen vartti".
Yle kertoo, että Liikennevirasto vastaa nopeusrajoituksista ja VR aikatauluista.
- Matka-ajat ovat pidentyneet, mutta ei se junista ole kiinni. Pendolino-junan maksiminopeus on 220 kilometriä tunnissa. Tätä vauhtia voi tällä hetkellä ajaa vain välillä Kerava–Lahti.
- Muualla Suomessa on käynnissä on paljon ratatöitä.
Ylen mukaan rataverkko aiheuttaa myöhästymisiä.
- Suomen rataverkosta 90 prosenttia on yksiraiteista. Nopeat junat joutuvat pysähtymään ja odottamaan vastaan tulevaa junaa turhan usein.
Tampereen ja Jyväskylän välinen rata on mutkainen. Juna vaihtaa kulkusuuntaa Tampereella. Siihen pitää varata vartti lisäaikaa turvajärjestelyjen takia.
Pääradalle Yle ennustaa parannuksia lähiaikoina.
- Helsingin ja Tampereen välinen rata on tukevaa tekoa. Junat nopeutuvat, kun Riihimäen asema valmistuu vuoden kuluttua. Pysähtyvät junat ohjataan eri raiteille.
- Jo tänä syksynä Järvenpäähän valmistuu lisäraide, joka nopeuttaa Tampereelle matkaavia junia.
(Kuva: Timo Lehtimäki)