HS: Kilpailutus voi poistaa nykyiset raitiovaunut Helsingin katukuvasta

HS: Kilpailutus voi poistaa nykyiset raitiovaunut Helsingin katukuvasta

Helsingin Sanomat pohtii, katoavatko Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen HKL:n raitiovaunut katukuvasta.

Raideliikenteen kilpailuttaminen on jo tullut lähijunaliikenteeseen ja Tampereen raitiotien liikennöitsijä on määrä valita tarjouskilpailun perusteella.

Lehti muistuttaa, että HKL:n nykyinen sopimuskausi raitioliikenteessä päättyy vuonna 2024.

- Jo 15-vuotisen sopimuksen alkuvaiheessa kansainväliset toimijat huomauttelivat päättäjille sen pitkästä kestosta. ”Miksi te ette kilpailuttaneet”, kuului kysymys.

Lehden mukaan yli satavuotiaalle HKL:lle ratikat ovat toinen tukijalka metron lisäksi.

- Käytännön ongelma on, ettei EU-lainsäädännön perusteella HKL kunnallisena liikelaitoksena edes voisi osallistua tarjouskilpailuihin.

- Se pitäisi yhtiöittää kuten Helsingin kaupungin palveluyhtiö Palmia aiemmin.

Lehti kertoo pääkaupunkiseudun raideliikenteen kiinnostavan suuria kansainvälisiä toimijoita.

- Kansainvälisestä kiinnostuksesta todistaa pääkaupunkiseudun junaliikenteen tarjouskierros. Noin 60 miljoonan euron vuosipotista oli alkukierroksella kiinnostunut kymmenkunta yritystä. Jatkoonpääsijät selviävät alkusyksystä.

Yle: Junamatkat ovat hidastuneet 2000-luvulla - Syinä ratojen huono kunto ja ratatyöt

Yle: Junamatkat ovat hidastuneet 2000-luvulla - Syinä ratojen huono kunto ja ratatyöt

Blogi: Valtiolle vahvempi rooli raideliikenteen infran kehittämisessä

Blogi: Valtiolle vahvempi rooli raideliikenteen infran kehittämisessä