HS: Kilpailutus voi poistaa nykyiset raitiovaunut Helsingin katukuvasta
Helsingin Sanomat pohtii, katoavatko Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen HKL:n raitiovaunut katukuvasta.
- Raideliikenteen kilpailuttaminen on jo tullut lähijunaliikenteeseen ja Tampereen raitiotien liikennöitsijä on määrä valita tarjouskilpailun perusteella.
Lehti muistuttaa, että HKL:n nykyinen sopimuskausi raitioliikenteessä päättyy vuonna 2024.
- Jo 15-vuotisen sopimuksen alkuvaiheessa kansainväliset toimijat huomauttelivat päättäjille sen pitkästä kestosta. ”Miksi te ette kilpailuttaneet”, kuului kysymys.
Lehden mukaan yli satavuotiaalle HKL:lle ratikat ovat toinen tukijalka metron lisäksi.
- Käytännön ongelma on, ettei EU-lainsäädännön perusteella HKL kunnallisena liikelaitoksena edes voisi osallistua tarjouskilpailuihin.
- Se pitäisi yhtiöittää kuten Helsingin kaupungin palveluyhtiö Palmia aiemmin.
Lehti kertoo pääkaupunkiseudun raideliikenteen kiinnostavan suuria kansainvälisiä toimijoita.
- Kansainvälisestä kiinnostuksesta todistaa pääkaupunkiseudun junaliikenteen tarjouskierros. Noin 60 miljoonan euron vuosipotista oli alkukierroksella kiinnostunut kymmenkunta yritystä. Jatkoonpääsijät selviävät alkusyksystä.