Väylä: Päärata on liian häiriöherkkä - Kapasiteettia lisättävä nopeasti Helsingin ja Riihimäen välillä

Väylä: Päärata on liian häiriöherkkä - Kapasiteettia lisättävä nopeasti Helsingin ja Riihimäen välillä

Väylä toteaa julkaisussaan, että Helsinki-Tampere raideliikenteen palvelutason kehittäminen edellyttää toimenpiteitä vaiheittain koko yhteysvälillä.

- Helsinki-Riihimäki -hankkeen tavoitteena on lisätä rataosan välityskykyä. Hanke toteutetaan kahdessa vaiheessa. Käynnissä olevan ensimmäinen vaihe painottuu liikennepaikkojen parantamiseen ja toinen vaihe lisäraiteiden toteuttamiseen linjaosuuksille.

Väylä muistuttaa, että pääradan liikenne on ajoittain häiriöherkkää ja että radanvarren seudulla on tarvetta junatarjonnan lisäämiseen.

- Nykyään rataosa on pääosin kaksiraiteinen. Ratakapasiteetin lisääminen on mahdollista toteuttaa lisäraideosuuksin ja liikennepaikkojen raidejärjestelyin. Ilman kapasiteetin lisäystä lähiliikenteen häiriöherkkyys kasvaa eikä Helsingin ja Riihimäen välistä lähiliikennejunien tarjontaa voida merkittävästi lisätä.

- Helsingin sataman (Vuosaaren) ja Sköldvikin tavaraliikenteelle ei voida tarjota riittävän hyvää palvelutasoa.

Hankkeen yleissuunnitelma on valmistunut marraskuussa 2015. Ratasuunnitelma on valmistunut lokakuussa 2017. Pasila-Riihimäki 2. vaiheen ratasuunnitelman hyväksyminen on jaettu kahteen osaan.

Ensimmäinen vaihe Kytömaa-Ainola väli on hyväksytty vuonna 2019. Toinen vaihe Ainola-Riihimäki on hallinnollisessa käsittelyssä. 2. vaiheen rakentaminen voi alkaa 1. vaiheen jatkona ja se kestää 5-6 vuotta. 2. vaiheen ustannusarvio on 273 miljoonaa.

Rataosaan kohdistuvat hyödyt toteutuvat koko Helsinki-Riihimäki -hankekokonaisuuden toteuduttua.

VR: Kotimaan kaukojunien suosio kasvaa

VR: Kotimaan kaukojunien suosio kasvaa

Lehti: Liikenteenohjaus on koko raideliikenteen pulssi

Lehti: Liikenteenohjaus on koko raideliikenteen pulssi