Väylä: Junaliikenteen uusi asetinlaite otettu onnistuneesti käyttöön Keravalla - Nopeuttaa Suomen vilkkainta rataosuutta

Väylä: Junaliikenteen uusi asetinlaite otettu onnistuneesti käyttöön Keravalla - Nopeuttaa Suomen vilkkainta rataosuutta

Väylä kertoo, että Keravan uuden asetinlaitteen yhdeksän viikkoa kestänyt käyttöönotto on valmistunut. Muista ratatöistä johtuen junaliikenteen poikkeusjärjestelyt jatkuvat kesäaikataulukauden loppuun 29.8. asti.

Suomen vilkkaimmin liikennöidyn Helsinki–Riihimäki -rataosuuden välityskyky on jäänyt riittämättömäksi ja liikenne rataosalla on ajoittain häiriöherkkää. Keravalla käyttöönotettu uusi asetinlaite on edellytys välitys- ja häiriönsietokykyä parantaville lisäraiteille, jotka valmistuessaan mahdollistavat junavuorojen lisäämisen.

Asetinlaite valvoo muun muassa, että junan käyttämät raideosuudet ovat vapaana ja että vaihteet ovat junan kulkutietä turvaavassa asennossa.

- Käyttöönotossa uuteen järjestelmään kytkettiin turvalaite-elementit, kuten opastimet, vaihteet ja raideosuudet. Lisäksi kesän aikana tehtiin tarvittavia tarkastuksia ja testauksia ennen liikenteelle luovutusta, projektipäällikkö Veli-Matti Kantamaa Väylävirastosta kertoo.

Yhdeksän viikkoa, kahdeksan eri työvaihetta kestänyt Keravan asetinlaitteen käyttöönotto eteni suunnitellusti ja valmistui aikataulussa. Käyttöönoton ja liikenteen yhteensovittaminen edellytti mittavia poikkeusjärjestelyitä junaliikenteeseen. Vaikka työ eteni suunnitellusti ja aikataulussa, jouduttiin muutamia junavuoroja käyttöönoton aikana perumaan.

Käyttöönottoa edelsi noin kahden vuoden suunnittelu- ja valmistelutyöjakso yhteistyössä laitetoimittaja Siemens Oy:n, asetinlaiteurakoitsija NRC Group Finland Oy:n, käyttöönottotarkastuspalvelu Sweco Infra & Rail Oy:n sekä lukuisien muiden rautatiealan toimijoiden kanssa.

- Koska käyttöönotto tapahtui erittäin vilkkaasti liikennöidyllä ja entuudestaan häiriöherkällä rataosuudella, valmisteltiin töitä laajassa yhteistyössä rautatieliikenteen toimijoiden kanssa. Yhteistyö eri toimijoiden välillä toimi hyvin ja mutkattomasti koko hankkeen ajan. Työtä kokonaisuutena voidaan pitää varsin onnistuneena, sillä käyttöönotosta selvittiin ilman ennakoimattomia muutoksia liikenteeseen, kohteen rakennuttamisesta vastannut Joni Mäkelä Rejlers Finland Oy:stä toteaa.

- Kahdeksanosainen hanke saatiin valmiiksi aikataulussa eikä töistä aiheutunut junaliikenteeseen viivästyksiä. Kokonaisuutena hanke onnistui erittäin hyvin, Kantamaa sanoo.

Muista ratatöistä johtuvat, elokuun loppuun asti jatkuvat poikkeusjärjestelyt junaliikenteessä vaikuttavat erityisesti K-, I- ja P-junien liikenteeseen. Matkustajia kehotetaan suunnittelemaan omaa matkantekoa etukäteen ja varaamaan matkustamiseen tavallista enemmän aikaa.

Helsinki–Riihimäki kapasiteetin lisääminen -hankkeen ensimmäinen vaihe keskittyy liikennepaikkojen parantamiseen. Alkuvuonna 2022 käynnistyvän toisen vaiheen rakentaminen sisältää lisäraiteet Keravan ja Jokelan välille. Kolmannen vaiheen ratasuunnittelu on käynnissä. Koko hankkeen lopputilanteessa Keravan ja Riihimäen välinen rataosuus on neliraiteinen.

 Lähes kaikkien metroasemien lamput vaihdettu ympäristöystävällisiksi ledeiksi

Lähes kaikkien metroasemien lamput vaihdettu ympäristöystävällisiksi ledeiksi

Helsingin päärautatieaseman kellotorni valaistaan violetilla

Helsingin päärautatieaseman kellotorni valaistaan violetilla