Väylä: Kesän viiden viikon junaliikennekatko vauhdittaa rantaradan kehittämistä
Rantaradan kehittämishankkeen Karjaa-Kauklahti -rataosuudella hyödynnetään kesän viiden viikon junaliikennekatko tehokkaasti rakennustöiden edistämiseen. Katko alkoi maanantaina 23.6. ja jatkuu heinäkuun loppuun saakka.
Kesä 2025 on yksi Karjaa-Kauklahti -ratahankkeen merkittävimmistä ajanjaksoista. Viiden viikon yhtäjaksoinen junaliikennekatko johtuu Espoon kaupunkirata -hankkeen laajoista rakennustöistä, jotka edellyttävät pitkäkestoista työrauhaa rantaradalla. Katkon aikana kaikki lähijunat Leppävaaran ja Siuntion välillä sekä kaukojunat Helsingin ja Karjaan välillä on korvattu busseilla.
Karjaa-Kauklahti -hankkeessa hyödynnetään liikennekatko täysimääräisesti useiden kriittisten työvaiheiden toteuttamiseen samanaikaisesti. Ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin rataosalla rakennetaan näin laajasti ja yhtenäisesti: koko Karjaa-Kauklahti -välillä tehdään merkittäviä töitä, kuten tunneleiden peruskorjauksia, radan perustusten vahvistamista sekä turvallisuutta parantavia alikulku- ja turvalaiteuudistuksia.
- Yhtenäinen ja pitkä liikennekatko mahdollistaa rakennustöiden toteuttamisen tehokkaasti, turvallisesti ja laadukkaasti. Ymmärrämme, että näin pitkä katko vaatii matkustajilta kärsivällisyyttä ja joustavuutta, mutta se auttaa minimoimaan pidemmän aikavälin häiriöt. Kun työt voidaan tehdä ilman jatkuvia keskeytyksiä liikenteen vuoksi, pysymme paremmin aikataulussa ja voimme välttää useita pienempiä katkoksia tulevina kuukausina, projektipäällikkö Erkki Mäkelä Väylävirastosta kertoo.
Kesän työvaiheet luovat perustan koko hankkeen onnistumiselle
Rakennustöitä tehdään kesän aikana useissa kohteissa samanaikaisesti. Käynnissä ovat muun muassa seuraavat urakat:
Jeppaksen alikäytävän rakentaminen ja radan stabiliteetin parantaminen. Samassa yhteydessä poistetaan tasoristeys ja rakennetaan kevyen liikenteen yhteydet. Pääurakoitsija toimii YIT Infra Oy, ja urakka valmistuu vuoden loppuun mennessä.
Lillgårdin ja Riddarbackenin tunnelien peruskorjaus, jossa uusitaan eristeet ja vahvistetaan rakenteita. Urakoitsijana on GRK Suomi Oy ja valmistuminen vuoden 2025 loppuun mennessä.
Inkoo–Karjaa-rataosan stabiliteetin parantaminen, vaihe 1: noin 4,5 kilometrin osuus, valmistuu lokakuussa 2025. Toteutuksesta vastaa Kreate Oy.
Lisäksi käynnistyvät työt Inkoon ja Karjaan asema-alueiden esteettömyyden parantamiseksi ja turvalaitteiden uusimiseksi koko Kauklahti–Karjaa-rataosalla.
Rantaradan kehittäminen turvaa tulevaisuuden liikennettä
Karjaa-Kauklahti -rataosuus on noin kolmannes valtakunnallisesti merkittävästä Helsinki-Turku -rataosuudesta. Rata on ollut käytössä jo vuodesta 1903 ja sen rakenteet kulkevat vaihtelevassa maastossa, minkä vuoksi osuudella on painumia ja teknisiä haasteita. Myös useat tunnelit ovat elinkaarensa päässä ja vaativat peruskorjauksia.
Vuonna 2022 rataosalla matkusti 1,59 miljoonaa kaukoliikenteen matkustajaa ja lähiliikenteessä Kauklahti–Siuntio-välillä tehtiin noin kaksi miljoonaa matkaa. Rantaradan kehittämisen tavoitteena on varmistaa turvallinen, häiriötön ja tulevaisuuden tarpeisiin vastaava raideliikenne.
Hanke sisältää sekä peruskorjausta että kehittämistoimia, ja työt toteutetaan vaiheittain vuosina 2025–2028. Kustannusarvio on noin 80 miljoonaa euroa. Työskentely on suunniteltu niin, että vaikutukset matkustajiin ja tavaraliikenteeseen pysyvät mahdollisimman hallittuina.
Tärkeimmät työvaiheet ja urakat kesällä 2025
Jeppaksen alikäytävän uusiminen ja tasoristeyksen poistaminen (YIT Infra Oy)
Lillgårdin ja Riddarbackenin tunnelien kunnostus (GRK Suomi Oy)
Inkoo-Karjaa -rataosan stabiliteetin parantaminen, vaihe 1 (Kreate Oy)
Inkoon ja Karjaan liikennepaikkojen esteettömyyden parantaminen
Kauklahti-Karjaa -rataosan turvalaitteiden uusiminen
Siuntion kaksoisraiteen suunnittelu ja asema-alueen kehittäminen
Inkoon syväsataman pistoraiteen ja jalankulun väylän esiselvitykset