Väylä: Helsinki-Riihimäki -ratahankkeen rakennustyöt alkoivat Kytömaan ja Ainolan välillä 

Väylä: Helsinki-Riihimäki -ratahankkeen rakennustyöt alkoivat Kytömaan ja Ainolan välillä 

Väylä kertoo, että Helsinki-Riihimäki -välillä olevan rakennusurakan urakoitsijaksi on valittu Louhintahiekka Oy. Työt alkoivat puunkaadoilla ja pelto-osuuksien raivauksella tällä viikolla. Raivaustöistä ei aiheudu merkittävää meluhaittaa.   

Helsinki-Riihimäki -hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimmin liikennöidyn rataosan toimivuutta. Tavoitteena on rataosan välityskyvyn lisääminen ja häiriöherkkyyden pienentäminen. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa ja koko hankkeen lopputilanteessa Helsinki-Riihimäki -rataosa tulisi olemaan täydeltä matkaltaan vähintään neliraiteinen. Hanke parantaa pääradan toimintavarmuutta, mahdollistaa henkilöliikenteen lisäämisen sekä edistää tavaraliikenteen kilpailukykyä. 

Nyt käynnistyvät Kytömaan ja Ainolan väliset rakennustyöt koskevat sellaisia teitä ja katuja, jotka nykyisessä sijainnissaan jäisivät tulevien lisäraiteiden ja niihin liittyvien rakenteiden alle. Kytömaantiellä muutokset kohdistuvat Lahden oikoradan sillan ja Laurikkalantien väliselle osuudelle sekä Horsmatiellä Perttiläntien ja Matinkujan väliselle osuudelle. Lisäksi yhteistyössä Järvenpään kaupungin kanssa on suunniteltu tarvittavia muutoksia jalankulku- ja pyöräteihin radan molemmin puolin.  

- Korvaavat yhteydet pyritään rakentamaan niin, että nykyiset tiet säilyvät rakentamisen ajan käyttökelpoisina hetkellisiä katkoja lukuun ottamatta. Lisäraiteiden toteutus on vaiheistettu niin, että matkustajille ja radanvarren asukkaille aiheutuvat häiriöt voidaan minimoida. Mahdollisista muutoksista ja häiriöistä tiedotetaan Facebookissa ja verkkosivuilla, hankkeen projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta sanoo. 

Kytömaan ja Ainolan välillä suoritetaan samanaikaisesti maaperätutkimuksia ja mittauksia tulevien raiteiden rakentamissuunnitelmia varten. Maaperätutkimukset jatkuvat maaliskuun loppuun saakka eikä niistä aiheudu haittaa alueen asukkaille.  

Varsinaiset lisäraiteiden rakennustyöt alkavat sähköratatöillä keväällä 2022. Lisäraiteiden arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 loppuun mennessä.  

(Kuvituskuva: Väylä)

Suomi hakee EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta rahoitusta useille ratahankkeille

Suomi hakee EU:n Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta rahoitusta useille ratahankkeille

VR: Marraskuussa tehtiin noin 935 000 kotimaan kaukoliikenteen matkaa - Kasvua vuodessa 66 prosenttia

VR: Marraskuussa tehtiin noin 935 000 kotimaan kaukoliikenteen matkaa - Kasvua vuodessa 66 prosenttia