VR pohtii päättäjien kanssa pendelöinnin sujuvoittamista - Junalippuun voisi olla mahdollista kytkeä liityntäpysäköinti tulevaisuudessa

VR pohtii päättäjien kanssa pendelöinnin sujuvoittamista - Junalippuun voisi olla mahdollista kytkeä liityntäpysäköinti tulevaisuudessa

Riihimäen ja Tampereen välisellä rataosuudella tehtiin vielä vuonna 2019 yli viisi miljoonaa matkaa. Hämeen liitto toteaa tiedotteessaan, että koronapandemian vuoksi raideliikenteen matkustajamäärät ovat suorastaan romahtaneet pääradalla.

- Pandemian vaikutus on ollut merkittävintä juuri työmatkaliikenteen keskeisimmillä yhteysväleillä. Etätyöhön siirtymisen aiheuttama matkustajamäärien vähentyminen osuu kipeimmin juuri näihin rataosuuksiin, jotka normaalisti muodostavat koko raideliikennejärjestelmän taloudellisen ja toiminnallisen selkärangan.

Kanta-Hämeen maakunnan kansanedustajat sekä Hämeenlinnan ja Riihimäen kaupungin johto kokoontuivat Hämeen liiton kutsumina keskustelemaan ajankohtaisista yhteistyökysymyksistä VR:n johdon kanssa.

- Raideliikenteen kehittäminen on kokoontuneille osapuolille yhteinen päämäärä ja viime vuosien aikana tämän ryhmän tapaamiset ovat vakiintuneet.

Koronapandemiasta johtuva matkustajamäärien väheneminen on johtanut siihen, että VR on joutunut karsimaan vuorojaan ja että liikenne on ollut tappiollista. Kanta-Hämeen toimijat kantavat huolta pendelöijien mahdollisuudesta kulkea junalla vuorotarjonnan ollessa normaalia huomattavasti niukempi.

- Kysynnän kasvaessa meidän on mahdollista reagoida nopeasti lisäämällä junavuoroja jopa reilun viikon varoitusajalla, VR:n matkustajaliikennejohtaja Topi Simola sanoo.

VR vakuuttaa, että pandemiatilanteen normalisoiduttua vuorotarjonnan osalta palataan normaaliin eikä yhtiö usko sen osalta heikennyksiin pääradalla.

- Junan suosio on ollut kasvussa jo vuosia ja uskomme raideliikenteen taas vahvistuvan koronan jälkeen. Siihen vaikuttavat toimintaympäristön trendit, kuten ilmastotietoisuuden lisääntyminen ja kaupungistuminen. Tavoittelemme kulkumuoto-osuuden nousua 6,2 prosentista vuonna 2019 kymmeneen prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Tapaamisessa keskusteltiin elvytysrahoituksen hyödyntämisestä raideliikenteen kehittämisessä. Erityisesti toteutusvalmiit ratahankkeet ovat tärkeitä nostaa elvytysrahoitettaviksi hankkeiksi. Tällaisia ovat esimerkiksi pääradan erilaiset peruskorjaustoimenpiteet ja Pasila-Riihimäki -välin 2. vaihe.

Elvytyskohteeksi sopisivat hyvin digitaaliset investoinnit ratojen yhteyteen. Tämä parantaisi esimerkiksi junien lähiverkkoyhteyksiä.

- Tehokkaammat yhteydet junissa auttavat kehittämään työn tuottavuutta, Hämeen maakuntahallituksen puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd.) toteaa.

VR ottaa tulevissa lähiliikenteen kalustohankinnoissaan huomioon erityisesti työmatkaliikenteen tarpeet. Juniin rakennetaan etätyöskentelyn mahdollistavat tilat. Keskeistä on matkustamisen helppous. Matkoja täytyy ajatella kokonaisuutena eli matkaketjuina. Junamatka ei ole irrallinen liityntäliikkumisesta ja -pysäköinnistä. Tapaamisessa sovittiin, että matkaketjuja ryhdytään suunnittelemaan yhdessä.

- Parhaassa tapauksessa tämä tarkoittaisi jopa sitä, että yhdellä lipulla pystyisi matkustamaan ovelta ovelle ja että lippuun olisi mahdollista kytkeä liityntäpysäköinti. Tavoitteeksi pitäisi asettaa helppo, saumaton matkustaminen nykyistä edullisempaan hintaan, Hämeen liiton maakuntajohtaja Anna-Mari Ahonen kertoo.

Vuosi 2021 on eurooppalainen rautateiden teemavuosi

Vuosi 2021 on eurooppalainen rautateiden teemavuosi

Lehti: Operail laajentaa petrokemian rautatiekuljetuksiin Suomessa

Lehti: Operail laajentaa petrokemian rautatiekuljetuksiin Suomessa