VR: Lähijunissa kohtaa jatkossa konduktöörin entistä useammin

VR: Lähijunissa kohtaa jatkossa konduktöörin entistä useammin

 HSL:n ja VR:n lähijunissa on otettu käyttöön uusi lähiliikennekonduktöörien palvelumalli, jonka myötä asiakaskohtaamiset lisääntyvät merkittävästi. Lähiliikennekonduktööreillä on jatkossa kaksi erilaista roolia ja työnkuvat laajenevat uusilla tehtävillä. Uudistuksissa on kuunneltu lähijunien asiakkaita: tavoitteena on lisätä henkilökunnan näkyvyyttä ja lähestyttävyyttä, parantaa asiakaskohtaamisia sekä puuttua liputtomuuteen entistä tarkemmin. Uudistukset ovat osa VR:n voittaman HSL-lähijunaliikenteen uuden operointisopimuksen palvelumallia.

Jatkossa lähijunaliikenteessä kulkee sekä palvelu- että lippukonduktöörejä. Palvelukonduktöörit keskittyvät opastamaan, neuvomaan ja auttamaan asiakkaita esimerkiksi jatkoyhteyksissä ja muissa matkustamiseen liittyvissä kysymyksissä. Lippukonduktöörit taas katsovat pareittain matkalippuja ja varmistavat matkustusoikeuden, neuvoen ja opastaen asiakkaita sen lomassa. Liputtomuuden vähentäminen on yksi HSL:n ja VR:n yhteisistä tavoitteista. Uusien roolien myötä lippujen katsominen junissa lisääntyy. Liputtomuuteen puuttuminen on tullut esiin asiakkaiden toiveissa.

Palvelua on kehitetty asiakastutkimusten pohjalta. Esimerkiksi laiturialueille on toivottu lisää palvelua, joten uuden mallin myötä lähiliikennekonduktöörien laiturityöskentelyä lisätään merkittävästi. Palvelua kohdistetaan erityisesti niille asemille, jossa neuvonnalle on enemmän tarvetta, kuten lentoasemalle tai Helsingin päärautatieasemalle.

- Vahvistamme asiakkaiden turvallisuuden tunnetta, johon HSL:n tekemien tutkimusten mukaan vaikuttaa  joukkoliikenteessä eniten näkyvä, läsnä oleva ja aktiivinen henkilökunta. Jatkossa konduktöörin voi kohdata entistä useammin junissa ja asemilla. Lisäksi kaikki lähiliikennekonduktöörit ovat käyneet keväällä 2021 järjestyksenvalvojakoulutuksen.

- Olemme tutkineet, mitä lähijunien asiakkaat haluavat ja palvelua on kehitetty näiden toiveiden sekä HSL:n tarpeiden pohjalta. Turvallinen ja täsmällinen lähijunamatka siistissä kalustossa sekä hyvä ja asiantunteva palvelu ovat tässä kulmakiviä. Viimeksi palvelumalli uudistettiin vuonna 2017, jolloin siirryttiin pareittain kiertävään konduktöörimalliin. Nyt meillä on kokemusten pohjalta selkeä näkemys, miten palvelua voitaisiin entisestään parantaa vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin”, lähiliikennejohtaja Anu Punola toteaa.

Lähiliikennekonduktööreille tulee uusia tehtäviä. Jatkossa he havainnoivat entistä tarkemmin junien kuntoa sekä junassa ollessaan että säännöllisillä asematarkastuksilla, tekevät asiakaskyselyitä ja huolehtivat junan yleisilmeestä mm. tekemällä pientä siistimistä. Osa uusista tehtävistä tulee käyttöön myöhemmin keväällä ja kesällä.

- Jatkuva asiakaspalaute on tärkeää, jotta tiedämme, mihin asioihin meidän kannattaa erityisesti keskittyä. Yhtä lailla keräämme palautetta ja ideoita myös henkilökunnaltamme.

Jotta uudet tehtävät otetaan käyttöön sujuvasti, on henkilökunnan työvälineiden kehittämiseen panostettu. Konduktöörit kirjaavat havaintoja eri sovellusten kautta työpuhelimeensa, josta tieto välittyy eteenpäin eri järjestelmiin, muun muassa siivoukseen ja junien kunnossapitoon.

Yhteensä VR:llä on yhteensä yli 100 kehitystoimenpidettä uuden sopimuskauden mukaiseen liikenteeseen. Palvelun, työkalujen ja taustajärjestelmien lisäksi uudistetaan muun muassa junien siivoustoimintaa.

(Kuvituskuva)

Kouvola-Kotka-Hamina -ratahanke: Maantie suljetaan liikenteeltä

Kouvola-Kotka-Hamina -ratahanke: Maantie suljetaan liikenteeltä

Lehti: Kansaedustajan lähijuna-aloitteelle laaja kannatus

Lehti: Kansaedustajan lähijuna-aloitteelle laaja kannatus