Kouvola-Kotka-Hamina -ratahanke: Maantie suljetaan liikenteeltä

Kouvola-Kotka-Hamina -ratahanke: Maantie suljetaan liikenteeltä

Väylän mukaan Kouvola-Kotka/Hamina -ratahankkeessa uusittavan Kiehuvan alikulkusillan rakennustöiden vuoksi Kymenlaaksontie suljetaan liikenteeltä Jokisillantien ja Valtatie 15 välillä 3.5. klo 05:00 - 5.5. klo 23:59. Tie suljetaan samalta osuudelta juhannuksena. Silloin nykyinen silta puretaan ja sillan viereen rakennettava uusi silta siirretään lopulliselle paikalleen. Tarkempi ajankohta tiedotetaan myöhemmin.

Kiertotie Kouvolan suunnasta tultaessa kulkee Jokisillantien ja Karttenniementien kautta. Kotkan suunnasta tultaessa nykyinen viitoitus opastaa Karjalankadun eritasoliittymästä Kouvolaan. Ajo kiinteistöille on sallittu Valtatie 15 suunnasta.

Ratahankkeen turvalaitejärjestelmän toimittajaksi on valittu Thales Finland Oy/Thales Deutschland GmbH.

Uuden turvalaitejärjestelmän rakentaminen käynnistyy kesällä 2021 ja kestää vuoden 2023 loppuun. Järjestelmän käyttöönotto on aikataulutettu elo-lokakuuhun 2023. Kyseessä on yksittäinen isoin hankkeella tehtävä hankinta. Hankinnan arvo on 20 miljoonaa euroa.

- Sopimus kattaa rataosan elinkaarensa päässä olevien turvalaitteiden sekä liikenteenohjausjärjestelmien uusinnan ja rakentamisen Pitkäkallion, Inkeroinen-Juurikorven ja Kymin liikennepaikoille. Haminan liikennepaikan turvalaitekalustus on sopimuksen optiona, Kouvola-Kotka/Hamina -ratahankkeen projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastosta toteaa.

Uuden turvalaitejärjestelmän vaatimia kaapelireittejä on rakennettu Kouvola–Kotka ja Juurikorpi­–Hamina –välillä toisessa urakassa.

Toinen hankkeen merkittävä tavoite toteutetaan toisella optiolla: junien kulunvalvontajärjestelmän uudistaminen käynnistetään varustamalla Kouvola-Kotka/Hamina-rataosa ETCS-teknologialla (eurooppalainen junien kulunvalvontajärjestelmä, ”European Train Control System”) testikäyttöön. ETCS:n toteuttaminen osana hankintaa kartuttaa alan kansallisten toimijoiden osaamista. Tavoitteena on kerryttää kokemusta toimenpiteistä, joiden avulla koko rataverkko voidaan tulevaisuudessa kalustaa ETCS-laitteilla. Suunnitelmissa on pyrkiä käyttämään sellaista tekniikkaa, jota ei ole vielä edes määritelty. Suomesta halutaan luoda alan edelläkävijä.

- Asia on poikkeuksellisen merkittävä, sillä Suomi investoi tällä hetkellä muiden EU:n jäsenvaltioiden tavoin runsaasti rataverkoston parantamiseen, hankkeen turvalaitejärjestelmähankinnasta vastaava projektipäällikkö Sakari Nieminen Väylävirastosta kertoo.

Suomen valitsema ETCS-polku edellyttää radioverkon käyttöä nykyisen puheviestinnän lisäksi asetinlaitteen ja raideliikenteen väliseen ohjausviestintään. Kouvola-Kotka/Hamina-rataosan ETCS-testiradalla kokeillaan, ensimmäisten joukossa, modernia IP-pohjaista ETCS-järjestelmää. Sen tiedonsiirtoon puolestaan käytetään kaupallisen matkaviestinoperaattorin 4G-radioverkon priorisoitua tiedonsiirtopalvelua.

- Suomen koko rataverkko ja vastaavasti myös rautatieliikennettä harjoittavien yritysten veturilaitteistot on määrä muuntaa uudelle teknologialle digitaalisesti ohjattavaksi vuoteen 2040 mennessä. Tätä valmistelua ohjataan DIGIRATA-hankkeen kautta, jossa on mukana toistasataa rautatieammattilaista eri yrityksistä.

VR avaa uuden verkkokaupan – Tavaravaunussa myynnissä mm. lelujunia

VR avaa uuden verkkokaupan – Tavaravaunussa myynnissä mm. lelujunia

VR: Lähijunissa kohtaa jatkossa konduktöörin entistä useammin

VR: Lähijunissa kohtaa jatkossa konduktöörin entistä useammin