VR ja Yara ympäristöyhteistyöhön lannoitekuljetuksissa
VR ja lannoitteisiin erikoistunut Yara ovat sopineet yhteistyön jatkosta pitkäaikaisella sopimuksella, jossa molemmat yhtiöt sitoutuvat yhteiseen kehitysohjelmaan rautatiekuljetusten tehokkuuden maksimoimiseksi ja ympäristövaikutusten minimoimiseksi. Yhteistyön piiriin kuuluvien rautatiekuljetusten hiilidioksidipäästöt on saatu lähes nollaan. Iisalmi–Ylivieska -rataosuuden sähköistämisen myötä Yaran kaikkien Suomen tehtaiden välinen rautatieliikenne ajetaan nyt sähkövedolla.
- Sähköveto on tehokkain tapa vähentää rautatieliikenteen päästöjä. Iisalmi–Ylivieska -radan sähköistys on avannut tehokkaan reitin Pohjois-Suomen tavaraliikenteelle. Radan sähköistämisen myötä olemme jälleen voineet lisätä sähkövetoisen liikenteen osuutta, joka on nyt noin 80 prosenttia kaikesta rautateitse kulkevasta tavaraliikenteestämme, VR Transpointin kaupallinen johtaja Joni Lehtonen kertoo.
Yaran kuljetuksiin on saatu lisää tehokkuutta, sillä enää ei tarvita veturin vaihtoa Iisalmessa tai Ylivieskassa sähköstä dieseliin tai päinvastoin. Käytetyt veturit ovat pääasiallisesti VR:n tehokkaimpia Vectron-sähkövetureita. Raideliikenteen päästö- ja meluvaikutukset vähenevät tämän muutoksen myötä. Jatkossa kuljetuksiin haetaan tehokkuutta myös junakokojen kasvattamisella.
- Radan sähköistys parantaa sekä toimintavarmuutta että rautatielogistiikan tehokkuutta. Siilinjärvi-Kokkola välisen rautatieyhteyden merkitys Yaran Siilinjärven toimipaikalle on kasvanut sen jälkeen, kun Saimaan kanavan käyttö on loppunut, Yaran Siilinjärven tehtaanjohtaja Tuomas Girsén sanoo.
VR:n tavoitteena on lisätä edelleen sähkövedon osuutta. Tämä kuitenkin vaatii rataverkon sähköistämistyön jatkamista.
- Tärkeitä sähköistyskohteita tavaraliikenteen kannalta ovat esimerkiksi Kolarin rata, Joensuu–Kontiomäki- sekä Pieksämäki–Varkaus -rataosuudet. Mitä enemmän tavaraa kulkee rautateillä, sitä tehokkaammin pienennetään liikenteen kokonaispäästöjä. Kasvattamalla raideliikenteen suosiota pystymme vähentämään asiakkaidemme ja koko Suomen päästöjä, Lehtonen pohtii.
Faktoja:
Noin 22 % kaikista Suomen maakuljetuksista tehdään junalla.
Rautatieliikenteen osuus kaikista liikenteen päästöistä on vain 1 %.
Tavarajunista 80 % kulkee päästöttömästi sähköllä – matkustajajunista 95 %.
Väyläviraston omistamasta rataverkosta on sähköistetty noin 60 %.