VN: Rautateiden ostoliikenteen kalustoyhtiö aloittaa toimintansa 2026

VN: Rautateiden ostoliikenteen kalustoyhtiö aloittaa toimintansa 2026

Suomen Ostoliikennekalusto Oy siirretään VR-Yhtymästä valtion suoraan omistukseen ja valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen. Omistuksen siirto on merkittävä askel rautateiden ostoliikenteen kilpailutukseen valmistautumisessa.

Yhtiö aloittaa operatiivisen toimintansa alkuvuodesta 2026. Kalustoyhtiöön siirretään valmistelussa olevalla liiketoimintakaupalla nykyisin valtion rahoittamassa henkilöjunaliikenteessä käytettävää kalustoa.

Ostoliikenteen kalustoyhtiö on valmisteluvaiheessa perustettu VR-Yhtymän tytäryhtiöksi. VR-Yhtymä on antanut sille noin 15 miljoonan euron alkupääoman. Yhtiö siirretään nyt valtion suoraan omistukseen, valtioneuvoston kanslian omistajaohjaukseen.

Suomen Ostoliikennekalustosta tulee valtion kokonaan omistama erityistehtäväyhtiö. Yhtiö vastaa jatkossa kaluston hallinnasta, vuokraamisesta sekä investointien valmistelusta ja toteutuksesta.

- Tavoitteena on edistää ostoliikennettä koskevaa kilpailua ja mahdollistaa kaikille toimijoille tasapuolinen pääsy ostoliikennekalustoon. Suoran valtionomistuksen ansiosta Suomen Ostoliikennekalusto voi toimia jatkossa neutraalisti itsenäisenä valtio-omisteisena yhtiönä, eurooppa- ja omistajaohjausministeri Joakim Strand (r.) kertoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö rahoittaa henkilöjunaliikennettä reiteillä, joilla markkinaehtoinen toiminta ei ole kannattavaa. Nykyinen VR:n kanssa solmittu ostoliikennesopimus on voimassa vuoden 2030 loppuun eivätkä nyt tehtävät omistusjärjestelyt vaikuta ostoliikenteen hoitamiseen, sen laajuuteen tai matkustajiin.

Nykyisen sopimuskauden jälkeinen liikenne on kilpailutettava EU-sääntelyn mukaisesti. Uusi, noin kymmenen vuotta kestävä sopimuskausi on määrä aloittaa 1.1.2031.

Palvelutason ylläpitäminen edellyttää uudelta kalustoyhtiöltä investointeja

Ostoliikenteen kalustoyhtiötä on valmisteltu hallitusohjelman ja talouspoliittisen ministerivaliokunnan linjauksen mukaisesti kesästä 2024 lähtien. Valmistelua on tehty yhteistyössä valtioneuvoston kanslian, liikenne- ja viestintäministeriön, VR-Yhtymän sekä Suomen Ostoliikennekaluston kanssa.

Talouspoliittisen ministerivaliokunnan kesällä 2025 tekemän linjauksen mukaisesti 2030-luvulla alkavan ostoliikenteen palvelutaso säilytetään nykyisellä tasolla. Palvelutason ylläpitäminen edellyttää investointeja, joiden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa jatkossa Suomen Ostoliikennekalusto. Yhtiö osallistuu kilpailutetun ostoliikenteen hankinnan valmisteluun. 

- Raideliikenne on sekä henkilö- että tavaraliikenteen kannalta keskeinen liikkumisen muoto ja huoltovarmuustekijä. Nyt toimintansa aloittava kalustoyhtiö mahdollistaa kilpailun henkilöjunaliikenteen markkinoilla. Tavoitteena on, että tulevaisuuden junaliikenne toimii mahdollisimman markkinaehtoisesti, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) toteaa.

SSS: Epäselvyyksiä Länsiradan suunnitelmissa - Ministeri ei lupaa lisärahaa

SSS: Epäselvyyksiä Länsiradan suunnitelmissa - Ministeri ei lupaa lisärahaa