Vainikkalan raja-aseman raideliikenteen uudet turvalaitteet otettu käyttöön

Vainikkalan raja-aseman raideliikenteen uudet turvalaitteet otettu käyttöön

Suomen ja Venäjän välisen henkilö- sekä tavaraliikenteen merkittävin raja-asema sai uudet turvalaitteet. Noin 21 miljoonan euron hanke sujui suunnitelmien mukaan ja nyt ratapihan raiteistoa voidaan kehittää tehokkaammaksi.

Turvalaitejärjestelmän käyttöönotto Vainikkalan henkilö- ja tavara-asemilla kesti kuusi viikkoa. Rajan ylittävät liikennemäärät, alueeltaan suuri ratapiha ja muutoksen laajuus olivat niin suuret, että totaalikatkoon ei ollut mahdollisuutta, vaan työt tehtiin liikenteen seassa.

- Onnistuneen suunnittelun ansiosta käyttöönotto saatiin toteutettua liikenteen ehdoilla. Työvaiheita tehtiin raide kerrallaan, projektipäällikkö Sakari Nieminen toteaa.

Täysin palvellut 1970 luvun reletekniikka uusittiin ohjelmoitavalla järjestelmällä, jonka toimitti rautateiden turvalaitetoimituksiin erikoistunut Mikkeliläinen Mipro Oy.

- Turvalaitetöiden yhteydessä Vainikkalan raiteiston jatkokehitys mahdollistaa kauko-ohjauksen. Liikenteelle uudistus merkitsee toimintavarmuutta, kun raiteistoa voidaan käyttää monipuolisemmin ja tehokkaammin.

Vainikkalan turvalaitejärjestelmä uudistettiin osana Itä-Suomen ratapihojen turvalaiteuudistuksen korjausvelkahanketta. Työt käynnistyivät 2016.

Italiassa aloitti pikatavarajuna - Päästöt 80 prosenttia pienemmät kuin autoliikenteessä

Italiassa aloitti pikatavarajuna - Päästöt 80 prosenttia pienemmät kuin autoliikenteessä

Kansanedustaja muistuttaa korjausvelan vaikutuksesta junien myöhästelyyn

Kansanedustaja muistuttaa korjausvelan vaikutuksesta junien myöhästelyyn