Kansanedustaja muistuttaa korjausvelan vaikutuksesta junien myöhästelyyn
Junien myöhästelyn suurin syy ovat Liikenneviraston hallinnoiman rataverkon ja laitteiston viat. Näistä johtuvia vikoja oli 45%. VR:stä johtuvia myöhästymisiä oli 30% ja säästä johtuvia 25%.
- Suomen lähes kokonaan yksiraiteisella rataverkolla turvalaitehäiriö heijastuu koko maahan nopeasti, kun muut junat joutuvat odottamaan myöhästyneen junan ohitusta, veturinkuljettajana työskennellyt kansanedustaja Harry Wallin (sd.) sanoo.
Noin 2,5 miljardin arvoiseksi arvioidusta korjausvelasta 40% on raiteilla. Korjausvelan vuoksi rataverkosta ei saada kaikkea hyötyä nopeus- ja painorajoitusten vuoksi. Fyysisten teknisten ongelmien lisäksi rataverkon häiriöherkkyyttä kasvattaa turva- ja asetinlaitteiden ikääntyminen. Vanhimmat käytössä olevat laitteistot ovat 60-luvulta.
- Harmittaa matkustajien ja henkilökunnan puolesta toistuvat viat. Ne syövät raideliikenteen luottamusta, vaikka Suomessa asiat ovatkin kansainvälisessä vertailussa vielä hyvällä tolalla. Kaikista häiriöistä ei koskaan päästä, esimerkiksi lumipyryn tukkimista vaihteista riittää harmia tulevinakin talvina.
- Paljon voitaisiin kuitenkin toimintavarmuuden ja rataverkon tehokkaan käytön eteen tehdä, mikäli investoitaisiin voimakkaammin turva- ja opastinlaitteiden modernisointiin, Siksi Suomen turvalaitejärjestelmä on uudistettava ensi hallituskaudella nykyaikaan. Suomi on jäänyt jälkeen kansainvälisestä kehityksestä ja järjestelmä on digitalisoitava.