Uusi yhtiö kehittämään junaliikenteen asema-alueita

Uusi yhtiö kehittämään junaliikenteen asema-alueita

Uusi kiinteistökehitysyhtiö Senaatin Asema-alueet Oy huolehtii jatkossa eri puolilla Suomea sijaitsevien 22 junaliikenteen asema-alueen kehittämisestä yhteistyössä kaupunkien ja kuntien kanssa. Keskittämällä omistus ja vastuu yhdelle toimijalle saadaan kehittämiseen selkeyttä ja ketteryyttä.

Rautatieasemilla ja niiden ympäristöllä on merkittävä rooli tulevaisuuden keskusta-alueiden asumisen, palveluiden ja liikkumisen suunnittelussa ja järjestämisessä. Keväällä 2018 valtioneuvoston kehysriihessä linjattiin, että valtion ja valtionyhtiöiden asuntorakentamiseen tai yritystoimintaan soveltuva ei-strateginen maaomaisuus keskitetään Senaatti-kiinteistöille.

Valtioneuvoston syksyllä 2018 asiasta tekemän päätöksen mukaisesti Senaatti-kiinteistöt perusti tytäryhtiön, Senaatin Asema-alueet Oy:n, johon asema-alueiden kehittäminen 22 paikkakunnalla keskitetään 1. tammikuuta 2019 alkaen. 

- Tähän saakka omistus on asema-alueilla hajautunut usealle valtion toimijalle, yleensä Senaatille, VR:lle ja Väylävirastolle. Omistuksen javastuun keskittämisellä saadaan kehittämiseen selkeyttä ja ketteryyttä. Senaatin Asema-alueet Oy vastaa alueiden uudistamisesta tiiviissä yhteistyössä kaupunkien ja kuntien kanssa, Senaatin Asema-alueet Oy:n toimitusjohtaja Mauri Sahi sanoo.

Uudesta yhtiöstä kaupungit ja kunnat saavat tehokkaan ja osaavan kumppanin asema-alueidensa uudistamiseen ja kestävään kaupunkikehitykseen. Yhtiö edistää kiinteistökehityksessään hyvän rakennetun asuin- ja elinympäristön mahdollistavaa suunnittelua sekä toteutuksen edellytyksiä ja toimivien matkaketjujen syntymistä. Toiminnan keskiössä on yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kestävän kaupunkikehityksen haasteisiin vastaaminen ja sen edellytysten täyttyminen.

Yhtiön toiminnan käynnistämisen valmisteluvaiheessa vuonna 2018 kartoitettiin asema-alueet, joissa kehitystyötä on vielä tehtävänä tai se on kesken. Monia asema-alueita on kehitetty jo ennen Senaatin Asema-alueet Oy:n toiminnan aloittamista.

- Kehitämme asema-alueiden käyttötarkoituksia ensisijaisesti kaavoituksen keinoin ja helpotamme alueiden monipuolista hyödyntämistä asuntorakentamisessa, liiketoiminnassa ja liikenteen solmukohtina. Yhtiön tehtävänä on lopulta myydä kehittämänsä kiinteistöt. Ryhdymme yhteistyössä kaupunkien ja kuntien kanssa suunnittelemaan, millä keinoin kukin asema-alue parhaiten palvelee oman ympäristönsä kestävää kaupunkikehitystä.

- Suomen suurin, nyt jo myyntivaiheessa oleva, Keski-Pasilan asema-alueen kiinteistökehityshanke on hyvä esimerkki asema-alueilla tehtävästä kehitystyöstä. Senaatti-kiinteistöt ja Helsingin kaupunki ovat tehneet hyvää yhteistyötä ja vieneet hanketta eteenpäin menestyksekkäästi.  

Uuteen yhtiöön siirtyvät seuraavat asema-alueet eri puolilla Suomea: Espoo (Kauklahti), Hanko, Helsinki (Malmi), Iisalmi, Järvenpää, Karjaa, Kauniainen, Kemi, Kirkkonummi, Kokkola, Kotka, Kuopio, Lahti, Lappeenranta, Oulu, Pori, Riihimäki, Rovaniemi, Seinäjoki, Tuusula, Vaasa ja Ylivieska.

Kehitystoimet ovat monilla paikkakunnilla käynnissä ja osin pitkällä. Esimerkiksi Oulun asema-alueen kehityshankkeen valmistelutyötä on tehty yhteistyössä Oulun kaupungin kanssa jo pitkään. Muita esimerkkejä käynnissä olevista kehityshankkeista ovat muun muassa Kirkkonummi, Espoon Kauklahti, Riihimäki ja Seinäjoki.

Meneillään olevat kehityshankkeet jatkuvat, ja kaupunkien ja kuntien kanssa arvioidaan, minkälaisin tavoittein ja minkälaisella aikataululla kunkin alueen kanssa edetään. Valmisteleva työ ja suunnittelu on tehtävä huolella, jotta huomioidaan kunkin alueen pitkän tähtäimen kehitys.

VR-Yhtymä Oy ja Senaatin Asema-alueet Oy allekirjoittivat 31.1.2019 kauppakirjat nyt määriteltyjen VR:n asema-alueiden kiinteistöomaisuuden siirrosta VR:ltä Senaatin Asema-alueet Oy:lle. Kauppa toteuttaa valtioneuvoston 2018 tekemää päätöstä valtion ei-strategisen kiinteistöomaisuuden keskittämisestä Senaatti-kiinteistöille ja VR:n osalta määritellyn kiinteistöomaisuuden siirtämistä Senaatin Asema-alueet Oy:lle. Kauppahinnaksi osapuolet sopivat yhteensä 23 milj. euroa ja omistusoikeus siirtyy Senaatin Asema-alueet Oy:lle 1.3.2019.

(Kuvassa Pasilan uusi asema)

VR lisää junavuoroja Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -välille

VR lisää junavuoroja Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -välille

Väylän pääjohtaja: Väylien kunnossapidon rahoitustasoa nostettava - Tälle vuodelle rahoja leikattu 350 miljoonaa

Väylän pääjohtaja: Väylien kunnossapidon rahoitustasoa nostettava - Tälle vuodelle rahoja leikattu 350 miljoonaa