RAU: Henkilöstön asema turvattava junaliikenteen kilpailutuksessa
Junaliikenteen kilpailun avaaminen tarjoaa mahdollisuuksia, mutta edellyttää huolellista valmistelua. Rautatiealan unionin RAUn puheenjohtaja Markku Lehtinen painottaa, että henkilöstön asema on turvattava selkein pelisäännöin.
- Suorahankinnat on säilytettävä osana hankintatyökaluja ja valtion on jatkossa kannettava vastuu rautatieliikenteen rahoituksesta sekä saavutettavuudesta. Vastuullisesti toteutettuna kilpailu voi palvella sekä matkustajia että työntekijöitä.
Hallitus on siirtämässä junaliikenteen kilpailuttamistehtäviä liikenneministeriöstä Traficomiin. Alueet voisivat hallituksen lakiesityksen mukaan jatkossa kilpailuttaa ja järjestää alueellista junaliikennettä.
- Junaliikenteen kehittäminen tulee olla pitkäjänteistä eikä poliittisten suhdanteiden pitäisi johtaa äkkinäisiin linjamuutoksiin. Siksi RAU pitää lähtökohtaisesti hyvänä, että viranomaistehtävät siirretään ministeriöstä Traficomille.
Suoraostoa ei kannata sulkea pois
RAU pitää huonona, että lakiesityksen yhteydessä ollaan poistamassa suorahankintojen mahdollisuutta alle 7,5 miljoonan euron tai alle 500 000 junakilometrin suuruisista junaliikenteen ostoista.
- Kilpailuttaminen on huomattavan raskas hallinnollinen prosessi. Näin ollen suorahankinta voi olla joissain tilanteissa kokonaistaloudellisesti järkevin ja tarkoituksenmukaisin ratkaisu.
- Asiassa kannattaa olla pragmaattinen eikä rajata tulevia valinnanmahdollisuuksia. Kilpailutus on aina vaihtoehto, muttei ole mitään syytä sulkea yhtä hankintatapaa pois keinovalikoimasta kansallisin päätöksin.
RAU suhtautuu junaliikenteen kilpailuun avoimesti, mutta edellyttää, että siitä säädettäessä henkilöstön asemasta sovitaan selkeästi.
- Kilpailun avaaminen ei saa johtaa henkilöstön aseman heikentämiseen. Valtion tulee sitoutua kilpailuissa liikkeenluovutusperiaatteisiin, joiden mukaisesti henkilöstö siirtyy kilpailun voittaneelle operaattorin palveluksiin olemassa olevin työehdoin. Näin toimittiin aikanaan HSL:n kilpailussa vuosikymmenen alussa ja odotamme vastaavaa toimintatapaa nyt.
Valtion on kannettava vastuunsa Suomen saavutettavuudesta
RAU kannattaa rautatieliikenteen järjestämisen mahdollistamista alueellisille toimijoille.
- Tämä ei saa kuitenkaan merkitä, että alueellisen liikenteen rahoitusvastuuta sysätään kunnille. Valtio on siirtänyt kuntien kontolle jo vastuuta suurten liikenneinvestointien rahoittamisesta.
Parhaillaan Länsiradanvarren kunnilta edellytetään mittavaa maksuosuutta ratainvestoinnin rahoittamisesta, vaikka kyseessä on valtakunnallinen ja valtion vastuulla oleva liikenneverkko.
- Kunnat ovat olleet kriittisiä omasta kyvystään rahoittaa lisäliikennettä ja ilmaisseet huolensa sitoutumisesta vuoden 2030 jälkeisen ajan osalta. Valtiolla on vahvemmat hartiat ylläpitää vähäliikenteisten reittien palvelutarjontaa ja mahdollistaa sitä kautta koko Suomen saavutettavuus.