SS: Liikenneministerin mukaan rautateiden hankeyhtiöistä on ollut liian ruusuinen kuva

SS: Liikenneministerin mukaan rautateiden hankeyhtiöistä on ollut liian ruusuinen kuva

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) toteaa Savon Sanomissa julkaistussa STT:n haastattelussa, että Suomessa on mahdollista kilpailla rautatieliikenteessä omalla kalustolla.

- Tänne on mahdollista tulla kilpailemaan liikenteessä, mutta sitä ei tehdä niin, että VR:n kalusto yhtiöitettäisiin ja luovutettaisiin kolmansien osapuolien käyttöön. Sen pitää tapahtua niin, että jokainen yhtiö toimii omalla kalustolla ja investoi omaan kalustoon.

Lehti muistuttaa, että edellinen hallitus aikoi perustaa hankeyhtiöt Suomi-radalle ja Turun tunnin junalle.

- Lisäksi henkilöliikenteen kilpailutusta varten olisi perustettu kalustoyhtiö ja kiinteistöyhtiö, joille olisi siirretty VR-Yhtymän jakautumisella varikko- ja asemakiinteistöjä sekä Etelä-Suomen taajamajunia. Hallituksen eron vuoksi näitä suunnitelmia ei toteutettu.

Marin kertoo, että tällä hetkellä on puhuttu nopeiden raideyhteyksien ympärille rakennetuista hankeyhtiöistä.

- Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutus on keskeytetty. Tähän liittyvää kalustoyhtiötä ei tulla perustamaan, VR:ää ei tulla pilkkomaan. Näiden osalta raha on käytettävissä muihin tarkoituksiin.

(Kuva: Laura Kotila/Valtioneuvosto)

Sisuradio: Ruotsin ja Suomen välisen henkilöjunaliikenteen alkaminen lähempänä kuin koskaan

Sisuradio: Ruotsin ja Suomen välisen henkilöjunaliikenteen alkaminen lähempänä kuin koskaan

VR Group käynnistää 250 miljoonan euron lähiliikennekaluston hankinnan - Liittojohtajat pitävät toimintamallia oikeana

VR Group käynnistää 250 miljoonan euron lähiliikennekaluston hankinnan - Liittojohtajat pitävät toimintamallia oikeana