VR Group käynnistää 250 miljoonan euron lähiliikennekaluston hankinnan - Liittojohtajat pitävät toimintamallia oikeana
VR Group suunnittelee suuruusluokaltaan noin 250 miljoonan euron investointia uuteen lähijunakalustoon. Uusi kalusto korvaisi vanhan, Etelä-Suomen taajamaliikenteessä nykyisin käytettävän Sm2-kaluston.
Rautatiealan Unionin RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki toteaa, että rautatieliikenne kehittyy parhaiten julkisilla investoinneilla raideinfrastruktuuriin ja yksityisillä investoinnella kalustoon.
- On hienoa nähdä että nämä molemmat toteutuvat nyt suomalaisessa rautatiemaailmassa.
Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt sanoo, että Rautatiet kehittyy mielestäni parhaiten tällä mallilla, jossa noudatetaan Open Access -periaatetta.
- Julkisin varoin varmistetaan infra ja operaattorit vastaavat kalustosta itse. Nyt uuden hallituksen myötä näyttää syntyvän varmuus siitä, että esimerkiksi VR:n kannattaa hankkia uutta kalustoa eikä ole epävarmuutta viedäänkö kalusto pois yhtymästä ideologisilla päätöksillä.
- Näin valtion kassaan jää pääomaa muihin hankkeisiin,eikä valtion tarvitse olla hankkimassa uutta kalustoa, kuten kalustoyhtiömallissa olisi käynyt.
Kalustohankinnan yhteydessä selvitetään mahdollisuutta hyödyntää uutta kalustoa muussa liikenteessä. Tavoitteena on parantaa palvelutasoa koko lähiliikenteessä.
- Haluamme korvata tiensä päähän tulleen vanhan kaluston modernilla junakalustolla ja etsimme tällä hetkellä vaihtoehtoja. Uudella kalustolla parannamme asiakaskokemusta. Olemme jo uudistaneet kalustoamme runsaasti viime vuosina. Modernilla kalustolla on merkittävä vaikutus matkustusmukavuuteen, VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson arvioi.
Kaluston hankinta käynnistetään tänä vuonna ja ensimmäiset uudet junat tulisivat liikenteeseen vuonna 2024. Tavoitteena on, että vanha Sm2-kalusto olisi kokonaan korvattu uudella, modernilla kalustolla vuoteen 2026 mennessä. Tällä hetkellä Sm2-junia on käytössä 34 kappaletta. Lopullinen tarve uudelle kalustolle ja mahdollisuus liikenteen toteuttamiseen markkinaehtoisesti riippuvat Etelä-Suomen taajamaliikenteen laajuudesta tulevaisuudessa.
Kalustohankinta tuli ajankohtaiseksi Liikenne- ja viestintäministeriön lopetettua Etelä-Suomen taajamaliikenteen kilpailutuksen valmistelun. Hallitusohjelman mukaan henkilöjunaliikenteen kilpailun avautumisessa edetään ns. Open Access -mallilla, jossa kukin operaattori kilpailee omalla kalustollaan.