Ministeri Marin: Nopeiden ratahankkeiden suunnittelu kuntoon ennen rakentamista - EU-rahaa mahdollista saada enintään 20% rakentamiskustannuksista
Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin (sd.) kommentoi rautatiehankkeita Facebookissa. Helsingin Sanomat haastatteli häntä aiheesta aiemmin.
- Ensin pitää suunnitella ja varmistaa rahoitus ennen kuin voidaan rakentaa. Kolmen nopean yhteyden eli läntisen, pohjoisen ja itäisen radan rakentaminen maksaa yhteensä noin 10 miljardia euroa.
- Hankkeiden suunnittelu yksin maksaa noin 350 miljoonaa euroa. Tämä ei ole pieni raha ottaen huomioon, että yhden hallituskauden liikenteen kehittämisrahat ovat noin miljardin.
Marin muistuttaa, että EU:lta voi saada rahoitusta hankkeiden toteuttamiseen.
- Suunnitteluun voi saada jopa 50 prosenttia, mutta toteuttamiseen enimmillään 20 prosenttia. Todennäköisesti siis alle tämän. Ennen kuin EU:lta voi saada suunnittelu- tai toteutusrahoitusta pitää koko rahoitus olla varmistettu.
- Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kun pohjoisen yhteyden suunnittelu maksaa 150 miljoonaa euroa, pitää rahoitus olla varmistettu 150 miljoonalle eurolle vaikka EU lopulta maksaisi puolet suunnittelun kustannuksista. EU-rahaa haetaan eikä sen saamisesta ole varmuutta.
- Koska lienee selvää, ettei sellaista eduskuntaa tule joka käytännössä ohjaisi kaikki liikennerahat yksittäisten ratojen rakentamiseen, on hankkeiden toteuttamiseksi esitetty hankeyhtiöitä. Jotta hankeyhtiöt voivat hankkeita edistää, pitää niiden kuitenkin olla elinvoimaisia.
Marinin mukaan muutaman miljoonan laittaminen hankeyhtiöihin ei riitä.
- Tarvitaan pääomaa ja uskottava laskelma tulevasta tulovirrasta, jotta yhtiöiden on mahdollista saada lainaa hankkeiden toteuttamiseen. Tämä on nyt työn alla liikenne- ja viestintäministeriössä.
- Viimeaikaisilla haastatteluillani olen halunnut palauttaa realismia keskusteluun nopeista raideyhteyksistä ja henkeyhtiöistä.
Marin tähdentää, että kyse ei ole poliittisesta tahdosta, vaan siitä mikä on mahdollista ja millä aikavälillä.
- Hankkeita edistetään ja pidän niitä tärkeinä. Ensin pitää kuitenkin olla uskottava suunnitelma siitä, miten hankkeet on mahdollista toteuttaa.
(Kuva: Laura Kotila/VNK)