Selvitys: Tunnin junat tarvitaan työvoiman liikkumiseen ja päästötavoitteeseen
Helsingin, Tampereen ja Turun kaupunkiseudut ovat yhdistettävissä yhdeksi työmarkkina-alueeksi "tunnin raideyhteyksillä". Näin todetaan Raideliikenne mahdollistaa -selvityksessä.
Turun ja Tampereen lyhyt etäisyys pääkaupunkiseudusta tarjoaa Suomelle ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää Etelä-Suomen kasvukolmiosta kansainvälisesti kiinnostava työmarkkina-alue, joka houkuttelee yrityksiä investoimaan.
Kaupungistumisen ja työmarkkinoiden laajentumisen myötä kasvukeskusten välinen asiointi- ja liikkumistarve edelleen lisääntyy. Viimeisen 20 vuoden aikana työmatkojen pituus on 1,5-kertaistunut.
– Olen pitkälti samaa mieltä selvityksen johtopäätöksistä. Nopeita raideyhteyksiä tarvitaan Suomessa työssäkäyntialueiden laajentamiseksi, talouskasvun edistämiseksi ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Raideliikenteeseen tulee panostaa ja sitä on tarkasteltavana osana liikennejärjestelmää, joka ulottuu Suomen rajojen ulkopuolelle. Rahoituksen tilanne on kuitenkin tiukka, ratahankkeille pitää etsiä uusia rahoitusmuotoja, liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) sanoo.
Selvityksessä arvioidaan, että panostukset kasvukolmion raideliikennehankkeisiin kaupunkien välillä ja kaupunkiseuduilla ovat olennaisen tärkeitä tavoiteltaessa hiilineutraalia liikennettä vuoteen 2045 mennessä. Tämä on yksi keskeisiä edellytyksiä EU:n ja Pariisin sopimuksen mukaisten päästötavoitteiden saavuttamisessa.
Selvityksessä muistutetaan, että toimiva raideliikenne houkuttelee ihmisiä ja yrityksiä raideliikenteen vaikutusalueelle, mikä muuttaa ihmisten kulkutapoja ilmastonäkökulmasta kestävämmiksi.
Raideliikenne mahdollistaa -selvityksen taustatahot ovat päätyneet suosittelemaan Suomen hallitukselle, että se edistäisi nopeiden junayhteyksien suunnittelua ja toteuttamista yhteysväleillä sekä toteuttaa näiden yhteyksien vaatimat lisäkapasiteetti-investoinnit pääkaupunkiseudulla. Nämä kokonaisuudet tulisi sisällyttää valmisteilla olevaan 12-vuotiseen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.
Selvityksessä korostetaan kaupunkiseutujen sisäisten raideyhteyksien kehittämisen tarvetta. Raidehankkeiden toteutumisen edellytyksiä tuetaan valtion ja kaupunkiseutujen välisissä MAL-sopimuksissa (maankäyttö, asuminen, liikenne), jotka tulisi kytkeä uuteen valtakunnalliseen liikennejärjestelmäsuunnitelmaan.