Meppi kysyy komissiolta: Pakottaako EU kilpailuttamaan rautateiden henkilöliikenteen?
Euroopan parlamentin jäsen Merja Kyllönen (vas.) haluaa kuulla Euroopan komission kannan siihen, onko Suomen pakko kilpailuttaa kaikki rautateiden henkilöliikenne. Hän on tehnyt asiassa kirjallisen kysymyksen kansallisista suorahankintamahdollisuuksista rautateiden julkisissa henkilöliikennepalveluissa.
Suomen hallitus on aiemmin kertonut, että EU:n 4. rautatiepaketti edellyttää henkilöliikenteen kilpailuttamista. Sittemmin hallitus on lieventänyt kantaansa.
Kyllönen on kritisoinut hallituksen kilpailutusmallia siitä, että siinä syntyy uusi monopoleja.
Kyllönen viiittaa kysymyksessään EU:n palvelusopimusasetukseen ja kysyy komissiolta, voiko Suomi jatkossa hankkia rautateiden henkilöliikennepalveluja suorahankintana tietyin edellytyksin.
- Mahdollistaako palvelusopimusasetuksen 5 artiklan 4a kohta sen, että Suomen toimivaltaiset viranomaiset voivat tulevaisuudessakin tehdä kilpailuttamatta suorahankintana julkisia palveluhankintoja koskevia sopimuksia rautateiden julkisista henkilöliikennepalveluista, jos toimivaltainen viranomainen määrittää sopimukseen asetuksen edellyttämät suorituskykyvaatimukset ja jos asetettujen kriteerien perusteella voidaan suorahankinta osoittaa yhteiskunnallisesti kilpailutusta tehokkaammaksi ja jos tätä suorahankintamahdollisuutta ei Suomen kansallisessa lainsäädännössä ole erikseen kielletty?
Asetuksen mukaan toimivaltaisen viranomaisen on määritettävä ilman tarjouskilpailua tehtyihin sopimuksiin avoimet suorituskykyvaatimukset. Näitä ovat erityisesti palvelujen täsmällisyys, junaliikenteen säännöllisyys, liikkuvan kaluston laatu ja matkustajaliikenteen kuljetuskapasiteetti), jotka ovat mitattavissa ja todennettavissa. Lisäksi asetuksessa on määritelty muita mahdollisuuksia poiketa kilpailuttamisen pääsäännöstä ja tehdä suorahankintana mm. pienimuotoisia palveluhankintoja.