Rautateiden hankeyhtiöt nousivat esiin SDP:n puoluevaltuustossa
SDP:n puoluevaltuuston jäsen, Hämeen piirin varapuheenjohtaja Heikki Moilanen kyseenalaisti rautateiden hankeyhtiöt puoluevaltuustossa.
- Kysyisin, ollaanko nyt tekemässä kymmenien miljoonien mappia hankesuunnitelmaan, joka ei välttämättä ole toteutumassa kustannuslaskelmiin perustuen?
- Alammeko jälleen harjoittaa viime vuosisadan kaltaista aluepolitiikkaa?
Moilasen mukaan hankeyhtiöiden ja suunnittelun käynnistäminen on perusteltua vain, jos voidaan riittävästi luottaa rakentamisen käynnistyvän suunnittelun jälkeen.
- Uusien ratayhteyksien rakentamisen vaatimien investointien on perustuttava uskottaviin laskelmiin.
- Nyt jo hyväksyttyjen tai jo aloittaneiden Turun tunnin juna - tai Suomi-rata -hankkeiden eteenpäin viemiseen on panostettava. Väyläviraston selvityksessä todetaan, että suurten investointikustannusten vuoksi uusien raidelinjausten kustannustehokkuus jää nykyistä heikommaksi eikä niistä saa kannattavaa 20 vuoteen. Kenties ei milloinkaan.
Moilanen muistuttaa, että asiantuntijoiden mielestä uusia ratalinjoja ei kannata rakentaa vaan nykyisiä ratalinjoja tulee kehittää.
- Se on kokonaistaloudellisesti järkevämpää.
- Uusien hankkeiden rajoitteena on rakennus- ja etenkin suunnittelukapasiteetti. Senkään vuoksi tämän suuruusluokan hankkeita ei voida montaa viedä eteenpäin samanaikaisesti.
Moilasen mukaan pääradan investoinnit ovat kaikissa arvioissa joka tapauksessa välttämättömiä lähivuosina.
- Suomi-radan linjauksen tulisi noudattaa pääradan nykyistä linjausta ja peruskorjauksen yhteydessä tehdä on tehtävä tason nosto, jolla saadaan matka-aikaa Tampere-Helsinki välillä lyhennettyä.
- Kysymykseni oli siis onko meillä varaa tehdä kymmenien miljoonien mappia hankesuunnitelmaan, joka ei kustannuslaskelmiin perustuen ole toteuttamiskelpoinen?