VR ja HSL: Joukkoliikenteeseen jäljitetyt koronatartunnat pysyneet nollassa
Joukkoliikennevälineisiin jäljitetyt koronatartunnat ovat kansainvälisesti pysyneet huomattavan vähäisinä. VR:n ja HSL:n oman seurannan mukaan Suomessa liikennevälineisiin kohdistuneiden varmistettujen tartuntatapausten määrä on edelleen nolla. HSL ja VR kannustavat tiedotteessaan matkustajia käyttämään maskeja ja välttämään kovaäänistä puhumista joukkoliikenteessä.
- VR ja HSL ovat tehneet paljon toimenpiteitä, joilla matkustajien ja henkilökunnan turvallisuus on voitu pitää hyvänä. Asiakkaiden oma toiminta on ensiarvoisen tärkeää. Yksi syy tartuntojen vähäisyyteen joukkoliikenteessä liittyy matkustamisen lyhytkestoisuuteen ja siihen, että liikennevälineissä istutaan tyypillisesti hiljaa. Tällöin virusta kantavia aerosoleja ei leviä samalla tavalla sisäilmaan kuin puhuttaessa tai huutaessa. Lisäksi joukkoliikennevälineiden ilma vaihtuu muutamissa minuuteissa.
Työperäisiä koronatartuntoja ei ole ollut VR:n junahenkilöstön eikä HSL:n matkalippujentarkastajien keskuudessa, vaikka työpäivistä valtaosa kuluu liikennevälineissä.
Kansainvälinen joukkoliikenneliitto UITP on seurannut tarkasti joukkoliikenteen koronatilannetta ja siitä tehtyjä tutkimuksia.
- Koronaviruksen tartuntariski joukkoliikenteessä on todella pieni, kun tarvittavista turvatoimista pidetään huolta ja kun matkustajat käyttäytyvät vastuullisesti, UITP:n pääsihteeri Mohamed Mezghani toteaa.
Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että mahdollisuus saada koronatartunta junassa on häviävän pieni. Näin todetaan mm. Britannian raideliikenteen turvallisuudesta vastaavan organisaation RSSB:n raportissa ja saksalaisen Deutsche Bahnin teettämässä tutkimuksessa. Samansuuntaisiin päätelmiin on tultu ranskalaistutkimuksessa, jossa korostetaan, että joukkoliikennevälineissä harvemmin huudetaan, puhutaan ja nauretaan äänekkäästi.
- Joukkoliikennematkat kaupunkiliikenteessä ovat tyypillisesti lyhytkestoisia. Jos matkustajat suojautuvat maskilla, muistavat käsihygienian ja välttävät kovaäänistä puhumista matkalla, matkustamista voi pitää hyvin turvallisena. Suomalaisille istuminen hiljaa liikennevälineessä on onneksi luontevaa. Lisäksi liikennöitsijät ovat lisänneet liikennevälineiden puhtaanapitoa ja joukkoliikennevälineiden ilmastoinnissa käytetään raitista ulkoilmaa. Laitteiden koskettelua voi välttää esimerkiksi käyttämällä digitaalisia lippuja, osastonjohtaja Mari Flink HSL:stä kertoo.
HSL-alueella työmatkaliikenteessä maskeja käyttää jo tuntuvasti yli puolet matkustajista. Muutoin käytön aktiivisuus vaihtelee vuorokauden ajan mukaan. Keskiarvo maskien käytössä HSL-alueella on hieman yli 50 prosenttia. Kaukojunissa maskeja käyttää noin puolet matkustajista ja Ekstra-luokassa on ollut maskipakko lokakuun lopusta lähtien.
Etätyöt ovat selvästi vähentäneet matkustamista ja syksyllä VR:n matkamäärät ovat tasoittuneet arkena noin puoleen vuoden takaisesta. HSL:n liikennevälineillä matkoja tehdään viime vuoteen verrattuna noin 60 prosenttia normaalista eli 800 000 matkaa arkipäivässä.
Työmatkaliikenteen notkahduksesta huolimatta suomalaiset matkustavat edelleen ahkerasti junalla vapaa-ajallaan, jolloin junaliikenteessä matkoja tehdään noin 70 prosenttia viime vuodesta. HSL-alueella likimain 65 prosenttia.
- Junalla matkustaminen ei ole loppunut koronan takia, matkustamisen tavat ovat vain muuttuneet. Kasvomaskin käyttö, etäisyyden pitäminen muihin ja ruuan tilaaminen omalle paikalle ovat esimerkkejä tästä muutoksesta. Matkustajat odottavat terveysturvallisuuden suhteen meiltä enemmän – siivouksesta ei voi tinkiä ja käsidesiä tulee olla tarjolla, VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola arvioi.
(Kuva: Pekko Oksanen)