Raitiotien hankesuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut Tampereella
Hankesuunnitelman laatiminen Tampereen Ratikan jatkamisesta Hiedanrannasta Lielahden kautta Ylöjärvelle on alkanut. Tampereen Ratikan verkkosivuilla kerrotaan suunnittelun etenemisestä, tulevista maastokävelyistä, karttakyselystä ja muista osallistumismahdollisuuksista. Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2027, minkä jälkeen Tampereen ja Ylöjärven kaupungit voivat päättää toteutussuunnittelun aloittamisesta.
Lielahti–Ylöjärvi -raitiotien hankesuunnitelmassa laaditaan raitiotiekatujen aluevaraussuunnitelmat, alustavat katusuunnitelmat, vaihtopysäkkien ja liityntäpysäköinnin järjestelyt sekä suunnitellaan raitiovaunujen säilytysvarikko Turvesuonkadun varteen Lielahteen. Hankesuunnitelmassa tehdään kattavat vaikutusten arvioinnit sekä kuntataloudellinen arviointi.
- Tampereen Ratikan laajentamisen suunnittelussa hankesuunnitelma on toiseksi viimeinen vaihe ennen päätöksentekoa uuden raitiotieradan rakentamisesta. Hankesuunnitelmassa määritetään mahdollisimman kattavasti raitiotien toteuttamisen ja toteuttamatta jättämisen vaikutukset, hyödyt, haitat, kustannukset ja tulot. Tässä suunnitteluvaiheessa arvioidaan hankkeen kannattavuus sekä Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien että valtion näkökulmasta. Hankesuunnitelman on tarkoitus valmistua huhtikuun 2027 lopussa, kehitysjohtaja Ville-Mikael Tuominen Tampereen Raitiotie Oy:stä toteaa.
Tampereen kaupunginhallitus ja Ylöjärven kaupunginvaltuusto hyväksyivät Lielahti-Ylöjärvi -raitiotien tarkennetut linjaukset ja pysäkkien sijainnit tarkentavassa yleissuunnitelmassa helmikuussa 2023.
- Hankesuunnitelmassa määritetään nyt raitiotiekatujen liikenteellinen tilajako hyvin tarkkaan: paljonko tilaa tarvitsevat raitiotierata, jalankulku ja pyöräily sekä ajoneuvoliikenne kääntymiskaistoineen. Liittymien toimivuus varmistetaan toimivuustarkasteluin. Hankesuunnitelma toimii jatkossa lähtötietona raitiotievarauksen sisältävien katujen asemakaavojen ja liikenteen suunnittelussa, vastaava liikenneinsinööri Pekka Stenman Tampereen kaupungilta kertoo.
Suunnitteluun voi osallistua
Hankesuunnitelma tehdään vuorovaikutteisesti kuntalaisten ja hankkeeseen liittyvien sidosryhmien kanssa. Nyt voi siis osallistua ja vaikuttaa erityisesti ratikkakatujen tilajärjestelyjen ja kulkuyhteyksien, tonttiliittymien, vaihtopysäkkien ja liityntäpysäköinnin järjestelyjen suunnitteluun.
Hankkeesta kiinnostuneet saavat tietoa suunnittelusta Tampereen Ratikan verkkosivuilta (www.tampereenratikka.fi/suunnittelu/lielahti-ylojarvi/), jossa voi tilata uutiskirjeen. Siinä kerrotaan suunnittelun etenemisestä ja osallistumismahdollisuuksista, kuten karttakyselystä ja tilaisuuksista. Keväällä 2026 järjestetään sidosryhmätyöpaja sekä maastokävelyjä kuntalaisille ja sidosryhmille. Syksyllä 2026 suunnitelmia voi kommentoida kaikille avoimessa karttakyselyssä ja yleisötilaisuuksissa. Keskeisiltä sidosryhmiltä pyydetään lausunnot viimeistelyvaiheessa olevista suunnitelmista keväällä 2027.
Arvioitavat vaihtoehdot
Hankesuunnitelmassa on tarkoitus verrata raitiotietä bussilla liikennöitäviin vaihtoehtoihin. Loppuvuoden aikana Tampereen ja Ylöjärven kaupunginhallituksien on tarkoitus päättää hankesuunnitelman sisällöstä eli hankkeen toteuttamisen ja hankesuunnitelman laatimisen tavoitteet, hankesuunnitelmassa vertailtavat vaihtoehdot ja vaikutusarvioinnin menetelmät.
Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2027. Rakentamispäätöstä ei ole vielä tehty, vaan hankesuunnitelman tietojen pohjalta Tampereen ja Ylöjärven kaupunginvaltuustot voivat päättää Lielahti–Ylöjärvi -raitiotien toteutussuunnittelun aloittamisesta ja hankkeen jatkoetenemisen tavoiteaikataulusta.
- Ylöjärven kaupungin tavoitteena on tiiviimpi kaupunkirakenne ja kehittyvä liikennejärjestelmä. Kaupungin kasvuohjelmassa on asetettu tavoitteeksi 45 000 asukasta vuonna 2040, kehityspäällikkö Mari Ruissalo Ylöjärven kaupungilta sanoo.
Lielahti–Ylöjärvi -raitiotien hankesuunnitelma laaditaan yhteistyössä Tampereen ja Ylöjärven kaupunkien sekä Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa. Raitiotieyhtiö tilaa varikon ja kaupungit muun hankesuunnittelun. Konsulttina toimii Ramboll Finland Oy alikonsultteinaan WSP Finland Oy, Ratatek Oy ja Wuutis Oy.