Raideliikenteen asiantuntija: Hallituksen toimet ovat uhka junaliikenteelle

Raideliikenteen asiantuntija: Hallituksen toimet ovat uhka junaliikenteelle

Rautatiealan Unionin RAUn entinen puheenjohtaja, veturinkuljettaja Tero Palomäki kirjoittaa blogissaan, että hallituksen toimet uhkaavat junaliikennettä ja että ne vaarantavat Suomen ilmastotavoitteet.

- Miljardeja maksava länsirata on herättänyt julkisuudessa paljon keskustelua. Vähemmälle huomiolle ovat jääneet muut hankkeet, joiden yhteisvaikutuksena junaliikenteen tarjonta uhkaa vähentyä merkittävästi, ellei veronmaksajilta löydy nykyistä suurempaa taloudellista tukea.

Palomäen mukaan hallitus valmistelee muutosta, jossa julkisesti tuetun matkustajaliikenteen järjestäminen siirtyy liikenne- ja viestintäministeriöstä Traficomille ja rahoittaminen valtiolta kunnille.

- Kunnissa ja kaupunkiseuduilla nähdään tarvetta junaliikenteen lisäämiselle, mutta valtion nykyisen rahoituksen loppuessa, tai edes pienentyessä, ei liikenteelle löydy rahoitusta muuten kuin korottamalla veroja tai karsimalla muita kuntien palveluja.

- Valtio on perustamassa kalustoyhtiötä julkisesti ostettuun liikenteeseen. Kalusto määrittelee millaista liikennettä voidaan ostaa. Nyt se ollaan perustamassa ennen tarpeiden selvittämistä. Järkevämpää olisi ollut ensin määrittää mitä ajetaan ja sen jälkeen katsoa siihen sopiva kalusto.

Palomäki muistuttaa, että julkisen kalustoyhtiön investoinnit syrjäyttävät yksityiset investoinnit.

- Ne tehdään verovaroilla. Kalustoyhtiötä odottaa satojen miljoonien eurojen investointitarpeet. Nykyinen ostoliikennekalusto alkaa olla loppuun ajettu ja vanhaa kalustoa joudutaan korvaamaan uudella. Tämä investointi on tulossa kuntien maksettavaksi viimeistään kaluston vuokrien kautta.

- VR:ää ollaan yksityistämässä. Viedään ehkä pörssiin. Hallitus vähättelee asiaan liittyviä riskejä sillä, että enemmistö omistajuus on jäämässä valtiolle, mutta se ei riitä. Vähemmistöomistajilla on oikeus saada tuottoa sijoitukselleen eikä niillä ole velvollisuutta eikä halua rahoittaa liikennepolitiikkaa.

Palomäki arvioi, että yksityistämisen seurauksena voidaan odottaa tuottovaatimuksen kasvavan, mikä tarkoittaa korkeampia lippujen hintoja ja keskittymistä juniin, joissa on paljon matkustajia.

- Monesta nykyisin kannattavasta junavuorosta voi tulla kannattamaton. Hallituksella näyttää olevan selkeä tahtotila siirtää liikkumisen painopistettä raiteilta maanteille. Tämä lyö korville Suomen ilmastotavoitteita ja alueellista saavutettavuutta.

Raideammattilaisten pj: Talouden epävarmuus ja inflaatio varjostavat työntekijöiden arkea

Raideammattilaisten pj: Talouden epävarmuus ja inflaatio varjostavat työntekijöiden arkea

NRC Group mukana kolmessa uudessa pikaratikkahankeessa Helsingissä

NRC Group mukana kolmessa uudessa pikaratikkahankeessa Helsingissä