NRC Group mukana kolmessa uudessa pikaratikkahankeessa Helsingissä

NRC Group mukana kolmessa uudessa pikaratikkahankeessa Helsingissä

Suunnitteilla olevien Länsiratikoiden, Viikin-Malmin pikaraitiotien ja Länsisataman pikaraitiotien rakentajat ja suunnittelijat on kilpailutettu Helsingissä. Kilpailutuksen voitti kaksi ryhmittymää, joista toisen muodostavat NRC Group, YIT, Sitowise sekä Sweco ja toisen muodostavat Destia, Proxion Plan sekä WSP.

- Tämä hieno onnistuminen tulee meille erittäin tärkeään hetkeen. Ohjelma-allianssin rakentaminen kestää näillä näkymin vuoteen 2031 asti. Tällä voitolla luomme vahvaa työkantaa tuleviksi vuosiksi ja näytämme selkeää suuntaa kohti strategiamme kunnianhimoisia tavoitteita. Olen erittäin ylpeä tiimimme peräänantamattomasta huipputason suorituksesta, NRC Groupin Suomen maajohtaja Harri Lukkarinen sanoo tyytyväisenä.

Allianssimallissa hankkeen osapuolet kantavat yhdessä vastuun suunnittelusta ja rakentamisesta. Mallia on hyödynnetty viime vuosien aikana muun muassa Raide-Jokerin ja Tampereen raitiotiehankkeiden toteutuksessa. Ne ovat pysyneet niille asetetussa aikataulussa ja tavoitekustannuksissa.

- Uskon, että ainutlaatuinen kokemuksemme raitioteiden rakentamisesta allianssimallilla ja systemaattisesti kasvatettu käytännön Lean-osaaminen olivat ratkaisevia tekijöitä tässä kilpailumenestyksessä. Kiitos onnistumisesta kuuluu koko kilpailutustiimille ja kaikille tarjousvaiheessa mukana olleille. Olen niin ylpeä meidän osaamisestamme ja voitontahdostamme, Raitiotie-divisioonan johtaja Jouni Kekäle toteaa.

Kesäkuussa käynnistyneeseen allianssikilpailutukseen osallistui neljä ehdokasta. Tarjouskilpailu koostui kahdesta vaiheesta, joissa arvioitiin tarjoajien osaamista, johtamiskyvykkyyttä ja yritysten johdon sitoutumista ohjelman toteutukseen. Arviointimenetelminä käytettiin haastatteluita, case-tehtäviä ja kehitystyöpajoja.

Investointien enimmäisarvo on 1,2 miljardia euroa, josta käytettävä osuus tarkentuu, kun päätetään urakan sisältö ja kun tavoitekustannukset tarkentuvat. Raitiotieinvestointien alustavasti arvioitu osuus on noin 600 miljoonaa euroa, katuinvestointien noin 400 miljoonaa euroa ja vesihuollon investoinnit noin 150 miljoonaa euroa.

Länsiratikat-hanke sisältää Vihdintien pikaraitiotien, läntisen kantakaupungin uudet raitiotiet Fredrikinkadulla ja Topeliuksenkadulla sekä näihin liittyviä katuinvestointeja. Kaupunginvaltuusto päätti hankkeen toteutuksesta vuonna 2021. Allianssit ryhtyvät laatimaan hankkeen toteutuksen edellyttämiä tarkempia rakentamissuunnitelmia. Tavoitteena on rakentamisvaiheen käynnistäminen vuonna 2026.

Viikin-Malmin pikaraitiotie ja Länsisataman pikaraitiotie ovat yleissuunnitteluvaiheessa. Jos valtuusto päättää käynnistää nämä hankkeet, allianssi ryhtyy laatimaan niistä hankesuunnitelmia, joiden perusteella raitioteiden toteuttamisesta voidaan päättää myöhemmin. Toteutus ajoittuisi vuosien 2027–2031 välille.

Raideliikenteen asiantuntija: Hallituksen toimet ovat uhka junaliikenteelle

Raideliikenteen asiantuntija: Hallituksen toimet ovat uhka junaliikenteelle

VR asetti tieteelliset tavoitteet päästöjen vähentämiselle - Nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä

VR asetti tieteelliset tavoitteet päästöjen vähentämiselle - Nettonollapäästöt vuoteen 2040 mennessä