Pandemia ja sota Ukrainassa näkyivät raideliikenteessä alkuvuonna
Jo yli kaksi vuotta jatkunut pandemia vaikuttaa edelleen eri liikennemuodoissa. Ukrainassa käytävän sodan heijastusvaikutukset näkyivät selvimmin juna- ja lentoliikenteessä.
- Etätöiden suosion kasvu vaikuttaa pysyvästi suomalaisten liikkumiseen. Samalla polttoaineen kallistuminen tarjoaa joukkoliikenteelle hyvän mahdollisuuden houkutella pandemian seurauksena menettämiään matkustajia takaisin. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on jo heikentänyt Suomen kansainvälisiä yhteyksiä muun muassa kansainvälisten junakuljetusten vähentymisen seurauksena, liikenteenohjausyhtiö Fintrafficin toimitusjohtaja Pertti Korhonen toteaa.
Tavarakuljetusten suosio rautateillä on nousussa edelleen.
- Lähiliikenteen matkustajamäärät ovat pikkuhiljaa palautumassa koronakriisiä edeltäneisiin lukuihin. Tavaraliikenteen määrä on viime vuoden kasvuvaiheen jälkeen supistunut alkuvuonna Ukrainan sodasta ja pakotteista johtuen, Fintrafficin raideliikenteenohjauksen operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää sanoo.
- Henkilöliikenteessä Venäjän suuntaan on tapahtunut muutoksia. Allegro-liikenne käynnistyi uudelleen joulukuussa 2021, mutta liikennöinti keskeytettiin maaliskuun lopussa. Junaliikenteen täsmällisyyteen ovat vaikuttaneet muun muassa ratatyöt. Kulunut talvi on ollut varsin runsasluminen ja tämä näkyy esimerkiksi ratatöiden kasvaneessa määrässä ja sitä kautta liikenteen täsmällisyysluvuissa.