VR: Maaliskuussa liki miljoona kaukoliikenteen matkaa
Maaliskuussa kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin yhteensä noin 993 000 matkaa eli noin 148 % enemmän kuin vuoden 2021 maaliskuussa. Se oli vain 22 % vähemmän kuin vuonna 2019. VR Transpointin rautatiekuljetusten volyymit olivat maaliskuussa 21 % pienemmät vuodentakaiseen verrattuna ja tavaraa kuljetettiin rautateitse noin 2,7 miljoonaa tonnia. Yhteensä tänä vuonna tammi–maaliskuussa on tehty 2,2 miljoonaa kotimaan kaukoliikenteen matkaa ja tavaraa kuljetettu rautateitse 7,8 miljoonaa tonnia.
Eniten matkustus kasvoi maaliskuussa helmikuuhun verrattuna Helsingin ja Jyväskylän (+338 %), Helsingin ja Tampereen välillä (+330 %) ja Helsingin ja Vaasan välillä (+228 %).
Polttoaineen hinta jatkaa kovaa nousuaan siinä missä VR:n matkustajaliikenteen lippujen hinnat ovat pysyneet sillä edullisella tasolla, johon asetuttiin isojen hinnanalennusten myötä jo vuonna 2016. Matkustajamäärien palautuminen on pandemian jälkimainingeissa jatkunut erittäin vahvana ja ennalta odottamattoman iloisena yllätyksenä, erityisesti kotimaan vapaa-ajanmatkustamisessa. Suomalaisten luottamus VR:n palveluihin on vahva.
- Junamatkustaminen on selkeästi autoilua parempi vaihtoehto, niin ilmaston kuin matkustajan lompakon kannalta. Henkilökuntamme on tehnyt erinomaista työtä palveluidemme rakentamisessa entistä houkuttelevimmiksi, iso kiitos heille mahtavasta työstä. Aiomme jatkaa hiilineutraalin matkustamisen edistämisessä, suomalaisten ja koko maailman parhaaksi, VR Groupin vt. toimitusjohtaja Topi Simola toteaa.
VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit laskivat maaliskuussa 21 % viime vuoteen verrattuna ja olivat 2,7 (3,4) miljoonaa tonnia. Kotimaan rautatiekuljetusten volyymit laskivat maaliskuussa 16 % ja kansainvälinen liikenne 29 % viime vuoteen verrattuna. Tänä vuonna tammi-maaliskuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 7,8 (8,9) miljoonaa tonnia, joka on noin 12 % vähemmän kuin edellisenä vuonna.
Maaliskuun täsmällisyys on 88,3 %, joka on lähes tavoitteen mukainen (90 %). Täsmällisyystavoite ei täyty, jos kaukoliikenteen juna on 5 minuuttia tai enemmän myöhässä. Ensisijaiset myöhästymiskirjautumiset jakautuivat VR-syihin (39 %), radasta johtuviin syihin (37 %) ja muihin syihin (24 %).
VR:n lähiliikenteessä maaliskuun täsmällisyys oli 96 %, jääden edelleen täsmällisyystavoitteen 97 % alapuolelle niukasti. Täsmällisyystavoite ei täyty, jos lähiliikenteen juna on 3 minuuttia tai enemmän myöhässä. Myöhästymisen syyt jakautuivat VR-syihin (18 %), radasta johtuviin syihin (31 %) ja muihin syihin (51 %).
HSL:n lähiliikenteen junien keskimääräinen myöhästyminen oli maaliskuussa 0,59 minuutin verran, joka jäi reilusti alle tavoitteen, joka on 0,65 minuuttia. Suurin osa myöhästymisistä (61 %) johtui muista syistä, 28 % radasta johtuvista syistä ja 11 % VR:stä johtuvista syistä.