NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki-Kokkola -rataosuudelle

NRC Group kunnossapitäjäksi Riihimäki-Kokkola -rataosuudelle

NRC Group on valittu Riihimäen ja Kokkolan välisen rautatien radan ja turvalaitteiden kunnossapitäjäksi vuosille 2026–2030. Kyseessä on Väyläviraston hallinnoiman rataverkon toiseksi suurin kunnossapitoalue, joka sijaitsee Suomen junaliikenteen vilkkaimmin liikennöidyllä Helsinki–Oulu-pääradalla. 13.6. solmitun kunnossapitosopimuksen arvo on 52,8 miljoonaa euroa ja se mahdollistaa kaksi kahden vuoden jatkosopimusta.

- Tämä on meille strategisesti erittäin merkittävä voitto, joka vahvistaa entisestään NRC Groupin roolia infran rakentajana ja kunnossapitäjänä Suomessa. Kunnossapito on yhtiömme ydinosaamista. Tulemme varmistamaan kunnianhimoisesti ja erinomaisella laadulla junaliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta tällä Suomen keskeisellä rataosuudella, NRC Groupin Suomen maajohtaja Harri Lukkarinen kertoo.

Junaliikenne toimii ympäri vuoden, joten raiteiden liikennekelpoisuus varmistetaan säännöllisellä kunnossapidolla. Uuden sopimuksen kunnossapitoalueeseen kuuluu pääraiteella osuus Riihimäen pohjoispuolelta Kokkolan ratapihalle. Muut alueeseen kuuluvat rataosat ovat Toijala-Valkeakoski, Niinisalo-Parkano sekä Pännäinen-Pietarsaari-Alholma -osuus. Lisäksi sopimus sisältää kolme suurta ratapihaa: Tampere, Seinäjoki ja Kokkola.

Kesällä kunnossapito painottuu radan ylläpitoon ja huoltamiseen, ja talvella kunnossapitäjän tärkein tehtävä on pitää radat puhtaina lumesta ja jäästä. Kesäaikaan radan eri osien elinkaarien mukaan vaihdetaan kiskoja, pölkkyjä ja vaihteiden osia, jotka ovat iän ja kulumisen vanhentamia. Kesäisin tehdään erityisesti raiteiden tukemista koneellisesti keväästä loppusyksylle saakka. Lisäksi tehdään muita sopimuksen mukaisia kunnossapitotöitä kuten liikennepaikkojen ja ulkoalueiden huoltoa. Vaihde- ja turvalaitehuoltoja tehdään myös talviaikaan, sillä niiden huoltokierros säilyy samana vuodesta toiseen kelistä riippumatta.

- Valmistaudumme tämän vuoden aikana projektin aloitukseen huolellisesti ja luomme siten edellytykset alkavan kunnossapitojakson laadukkaalle toteutukselle. Yhdistämme projektissa asiantuntemusta, luovuutta ja ennakoivaa yhdessä tekemistä. Haluamme jättää työstämme jäljen, jolla tuomme lisäarvoa asiakkaallemme ja josta projektitiimimme voi olla ylpeä, kunnossapitoalue 3:n projektipäällikkö Joni Harju NRC Groupilta sanoo.

Ratojen kunnossapitotoimenpiteiden tarve käy ilmi säännöllisissä tarkastuksissa ja radan kunnon seurannassa. Väylävirastolla on radan kunnossapitoalueita kaikkiaan 12 ja ne kilpailutetaan 5–9 vuoden välein, riippuen sopimusten optiokausista. NRC Group vastaa radan kunnossapidosta kunnossapitoalueilla 9 (Pohjanmaan rata) sekä 12 (Oulu-Lappi).

Väylä: Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushanke on käynnistynyt

Väylä: Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushanke on käynnistynyt