Väylä: Suupohjan radan suunnittelu- ja korjaushanke on käynnistynyt
Väylävirasto on käynnistänyt Seinäjoki–Kaskinen-radan (Suupohjan rata) suunnittelu- ja korjaushankkeen. Hankkeessa suunnitellaan ja käynnistetään osa radan kiireellisimmistä korjauksista. Koko radan korjaaminen liikennöitävään kuntoon edellyttäisi kuitenkin merkittävää lisärahoitusta.
Seinäjoki-Kaskinen -rata eli niin sanottu Suupohjan rata on erittäin huonokuntoinen 113 pitkä rataosuus, joka on ollut suljettuna liikenteeltä syyskuusta 2024 lähtien. Erityisesti Kyrönjoen, Seinäjoen ja Närpiönjoen ratasillat ovat erittäin huonossa kunnossa eikä turvallinen liikennöinti radalla ole tällä hetkellä mahdollista. Rataosalla liikkuu kuitenkin edelleen säännöllisesti kevyttä kunnossapitokalustoa, joten tienkäyttäjien on oltava tarkkana tasoristeyksissä. Liikennöinnin jatkaminen radalla edellyttää merkittäviä korjaustoimia.
Hankkeessa suunnitellaan ja käynnistetään osa Suupohjan radan kiireellisimmistä korjaustoimenpiteistä. Hankkeelle osoitettu 15 miljoonan euron rahoitus ei kuitenkaan kata koko radan korjaustarvetta.
- Hankkeen tavoitteena on parantaa radan turvallisuutta ja valmiutta liikennöintiin sekä määritellä tarkemmin tulevaisuuden korjaus- ja rahoitustarpeita, toimialajohtaja Jaakko Knuutila Väylävirastosta toteaa.
Suunnittelu ja korjaukset etenevät rinnakkain
Hankkeen suunnitteluosuudessa laaditaan aluksi Seinäjoki-Koskenkorva -rataosalle tarveselvitys, jossa kartoitetaan tarvittavat korjaustoimenpiteet. Tarveselvitys tuottaa tietoa radan korjaustoimenpiteiden laajuudesta ja kustannuksista sekä selventää jatkosuunnittelun tarpeita. Seinäjoki-Koskenkorva -tarveselvitys valmistuu vuoden 2025 aikana.
Rinnakkain tarveselvityksen kanssa etenevät radan osittaiset korjaustoimenpiteet, jotka kohdistuvat alkuvaiheessa Seinäjoen ratasiltaan sekä rahoituksen mahdollistaessa Kyrönjoen ratasiltaan. Lisäksi tutkitaan mahdollisuuksia parantaa rataosan turvallisuutta vähentämällä tasoristeysten määrää. Hallinnollisten suunnitelmien hyväksymisen ja tarkemman rakentamissuunnittelun jälkeen päästään etenemään kohti varsinaisia korjaustoimenpiteitä maastossa. Korjaustoimenpiteet on tarkoitus aloittaa Seinäjoen ratasillasta. Jo ennen tätä tehdään maastossa erilaisia tutkimuksia ja mittauksia, jotka tuottavat lähtötietoa suunnittelulle.
Seinäjoen ratasillasta laaditaan hallinnollinen ratasuunnitelma vuosien 2025–2026 aikana. Tavoitteena on aloittaa Kyrönjoen ratasillan sekä mahdollisesti Närpiönjoen ratasillan ratasuunnitelman laatiminen tämän vuoden aikana. Korjaustoimenpiteiden toteutus maastossa voi alkaa aikaisintaan vuonna 2027.