Maakuntaliitot: Pääradan suunnitteluun lisärahaa jo syksyn lisätalousarviossa

Maakuntaliitot: Pääradan suunnitteluun lisärahaa jo syksyn lisätalousarviossa

Kuusi läntistä maakuntaa esittää hallitukselle, että Suomi-radan eli pääradan suunnittelun aloittamista aiennetaan osoittamalla siihen määräraha jo tämän syksyn lisätalousarviossa, Hallitus myönsi aiemmin vain miljoona euroa pääradalle

Maakuntaliitot haluavat, että yleis- ja ratasuunnittelun kokonaisrahoitus vahvistetaan ensi vuoden talousarviossa sekä että yleis- ja ratasuunnittelu aloitetaan Tampere-Riihimäki -yhteysvälistä.

Parlamentaariselle valtakunnalliselle liikennejärjestelmän valmistelua ohjaavalle työryhmälle liitot viestivät, että Suomi-radan ja sitä tukevan runkoverkon osalta toteutetaan ydinverkon edellyttämät investoinnit vuoteen 2030 mennessä ja että vuoteen 2050 mennessä toteutetaan kattavan verkon edellyttämät investoinnit.

Eduskuntavaalien jälkeisen hallitusohjelman valmistelijoille liitot evästävät, että Suomi-radan sekä sen jatko- ja liityntäraideyhteyksien kehittäminen toimenpiteineen tulee kirjata hallitusohjelmaan 2019-2023.

Läntisen Suomen kuusi maakuntaa valmistelivat vajaa vuosi sitten yhteisen raideliikenteen kehittämisesityksen ”Päärata Plussan”, jonka maakuntien edustajat esittelivät liikenneministeri Anne Bernerille (kesk.). Esitys sisältää nopeiden raideyhteyksien kehittämisen osana työssäkäyntialueiden laajentamista, talouskasvun edistämistä ja ilmastonmuutoksen hillitsemistä.

”Päärata Plus” sisältää konkreettiset tavoitteet ja aikataulutuksen pääradan eli Suomi-radan ja sen jatko- ja liityntäyhteyksien suunnittelulle ja investoinneille. Matka Porista, Vaasasta Seinäjoen kautta ja Jyväskylästä Tampereelle tulee voida tehdä tunnissa samoin kuin matka Tampereelta Helsinkiin. Toimivat raideliikenneyhteydet Hämeenlinnasta tulee samalla turvata.

Esitettyjen tavoitteiden edistämiselle on nyt oikea aika. Euroopan komissio julkisti kesäkuussa esityksensä TEN-T -ydinverkkokäytävien pohjoisesta laajentamisesta. Suomen ensi vuoden talousarvioesitykseen on kirjattu pääradan kehittäminen ja junaliikenteen nopeuttaminen. Suunnittelun aloittamiseen on tässä vaiheessa esitetty yhden miljoonan euron määräraha. Tiedossa on, että liikennevirasto tekee ensi vuonna tarveselvityksen Seinäjoki-Tampere -raideliikenneyhteydestä.

Lehti: Tunnin juna lytätään - Puoli tuntia sen olla pitää

Lehti: Tunnin juna lytätään - Puoli tuntia sen olla pitää

Ministeri vetoaa komissioon: Dieselvetureita pitää suosia sähkövetureiden sijaan

Ministeri vetoaa komissioon: Dieselvetureita pitää suosia sähkövetureiden sijaan