Kauppakamari: Päärata pitää saada mukaan EU:n elvytyspakettiin

Kauppakamari: Päärata pitää saada mukaan EU:n elvytyspakettiin

Kauppakamarit kokosivat listan Suomen merkittävimmistä maantie-, raide- ja vesiyhteyshankkeista. Ne haluavat näin tukea teossa olevaa valtakunnallista 12-vuotista liikennejärjestelmäsuunnitelmaa.

Tampereen kauppakamarin listalla tärkein hanke on Suomen päärata. Kauppakamarin tavoite on, että päärata valtakunnan tärkeimpänä väylänä pitää saada mukaan EU:n elvytyspakettiin.

– Kilpailukykyä luodaan raiteilla, maanteillä ja lentoyhteyksin. Pitää varmistaa vientikuljetusten tehokkuus, Suomen saavutettavuus sekä mahdollistaa ihmisten liikkumisen sujuvuus, Tampereen kauppakamarin apulaisjohtaja Markus Sjölund toteaa.

Keskuskauppakamarin liikenne- ja elinkeinopolitiikan johtava asiantuntija Päivi Wood huomauttaa, että tavaroiden ja ihmisten liikkuminen kustannustehokkaasti, sujuvasti ja ympäristöystävällisesti on tärkeää paitsi Suomen kilpailukyvyn, myös päästövähennysten näkökulmasta.

– Uskomme siihen, että liikenteen päästöjen puolittaminen asetettujen tavoitteiden mukaisesti on mahdollista saavuttaa. Haluamme tehdä työtä sen eteen, että edellytykset ovat kunnossa. Meidän on löydettävä keinot, jotka ovat kustannustehokkaita ja taloudellisesti kannattavia yrityksille.

Hän muistuttaa, että liikennehankkeiden rahoituksessa tulee hyödyntää EU:n elvytyspaketti.

– Kasvua edistäviä pitkän aikavälin suuria raidehankkeita tulee nopeuttaa. Elvytyspaketin hyödyntäminen pienemmissä ja nopeasti käynnistettävissä hankkeissa helpottaa Suomen väyläverkoston mittavan korjausvelan lyhentämistä.

Tampereen kauppakamarin listalla tärkein liikenteellinen kehittämiskohde on Suomen päärata kokonaisuutena etelästä pohjoiseen liityntäyhteyksineen.

Sjölund huomauttaa, että EU:n CEF-rahoitusta on haettava uudella ohjelma- ja rahoituskaudella niin pääradan suunnittelu- kuin investointikohteisiin, myös sotilaallisen liikkuvuuden kohteet on otettava huomioon.

Lisäksi Helsinki-Tampere -radan peruskorjausta pitää jatkaa.

– Päätös on tehty, mutta aloitusraha on liian pieni ja korjauksia pitää jatkaa nopeammin kuin on suunniteltu. Suunnittelun pitää sisältää Suomi-rata-hankkeen nopeaa edistämistä investointivalmiuteen. EU:n elvytyspakettiin pitää sisällyttää Pirkanmaan tavoitelistalta EU-tukikelpoiset hankkeet, jotka ovat pääradan korjaus Pasila-Riihimäki-välillä, 270 miljoonaa euroa, ja Tampereen henkilöratapiha, 100 miljoonaa euroa. Molemmat ovat toteutettavissa vuosina 2021–26, jolloin EU:n elvytyspaketin rahoitus on käytettävissä.

Rahoitusta tarvitaan Tampere-Jyväskylä- ja Vaasa-Seinäjoki-välien suunnittelun toteuttamiseen, samoin Tampere-Parkano-Seinäjoki-yhteysvälin kaksoisraiteiden/kohtaamispaikkojen lisäämisen suunnitteluun. Tärkeää on Tampereen henkilöratapihan korjaus- ja uudistusinvestoinnin aloittaminen MAL-sopimuksen mukaisesti.

(Kuva: VR/Rami Salle)

Sopimustoimitsija ihmettelee NRC Finlandin nurinkurista toimintaa - Vuokratyöntekijöitä suositaan omien sijaan

Sopimustoimitsija ihmettelee NRC Finlandin nurinkurista toimintaa - Vuokratyöntekijöitä suositaan omien sijaan

EU:n elpymisrahaa tulee käyttää junaliikenteen tukemiseen ja kehittämiseen

EU:n elpymisrahaa tulee käyttää junaliikenteen tukemiseen ja kehittämiseen