Liikennevirasto kehittää asemanseutuja yhteistyössä
Kaupungin keskeisimmällä paikalla sijaitsevilla rautatieasemilla kohtaavat sekä ihmiset että intressit. Liikenneviraston mukaan onnistuneen kehittämistyön taustalla on tiivis yhteistyö kaupungin, palveluntuottajien ja väylänpitäjän kanssa.
Asemanseutujen kehittäminen on osa julkisen liikenteen toimintaedellytysten varmistamista.
- Liikenneviraston tavoitteena on toimiva ja hyvä asemanseutu. Vaikka meidän tonttimme rajoittuu ratainfraan, asemanseudut täytyy nähdä laajempana kokonaisuutena, jossa tavoitteita, aikatauluja sekä rahoitusta sovittelemalla saavutetaan parhaat tulokset, johtaja Anna Saarlo kertoo.
Houkuttelevaksi liikennemuodon tekee riittävä tarjonta, sujuvat vaihdot liikennemuodosta toiseen sekä hyvät oheispalvelut.
- Kestävä kulku- ja kuljetusmuoto halutaan mahdollistaa kaikille asiakkaille. Asemanseutu muodostaa keskeisen alueen kaupunkirakenteessa ja on houkutteleva ihmisten ja palveluiden kohtaamispaikka, monenlaista potentiaalia siis riittää.
Isoja asemaseudun kehittämiskokonaisuuksia on tällä hetkellä käynnissä mm. Tampereella ja Helsingin Pasilassa. Rautatien läheisyydessä tapahtuva rakentaminen on erittäin vaativaa.
- Lähtökohtana on, että kaikki rakentaminen tapahtuu liikenteen ehdoilla. Rakentamistöitä ja liikennettä sovitetaan yhteen todella tarkasti. Pasilassa työmaan läpi kulkee n. 1500 junaa päivässä ja Tampereella n. 300 päivässä, joiden matkustajamäärät ovat useita miljoonia vuositasolla. On selvää, että turvallisuus on työmaan ykkösasia, Tampereen hankkeessa toimiva projektipäällikkö Mikko Heiskanen toteaa.
- Liikennevirasto haluaa edistää näitä hankkeita ja tuo mukanaan hankkeisiin rataympäristössä rakentamisen erityisosaamista. Meidän vastuullamme on sujuvan ja turvallisen liikenteen varmistaminen muutostöiden keskellä radanpidon ehdoilla.
Pienempiä kehityshankkeita on käynnissä.
- Iittalaan avattiin vastikään taideasema, lähiliikenteen asemilla pääkaupunkiseudulla kokeilimme Fiksu Assa -yhteisprojektissa ihmisten ja erilaisten palvelujen törmäyttämistä. Arjen liikkumiskokemus voi parantua pienillä kehittämistoimilla, Tästä syystä asemanseudun kehittämishankkeissa on käytössä laaja keinovalikoima.
Koska infrahankkeet ovat tyypillisesti mittavia investointeja ja pitkiä hankkeita, sidosryhmät pyritään saamaan saman pöydän ääreen varhaisessa vaiheessa.
- Hankkeet luovat toisilleen edellytyksiä, joten toteutusjärjestyksellä on merkitystä. Tästä syystä suunnitelmista on hyvä saada tietoa heti ensi metreiltä.
Liikennevirasto on koonnut omat asemanseutujen kehittämistavoitteet toimintalinjoiksi. Näissä käydään läpi väylänpitäjän vastuualueita, priorisointitapoja ja toteuttamiskeinoja sekä asemanseutujen kehittämismahdollisuuksia laajemmasta näkökulmasta.
(Kuvassa Tampereen asema)