Liikennevirasto: Ratatöitä tänä vuonna poikkeuksellisen paljon
Liikennevirasto kertoo tekevänsä ratatöitä, jotta junat voisivat kulkea jatkossa nopeammin ja sujuvammin.
- Ratatyöt on suunniteltu siten, että niistä koituu mahdollisimman vähän harmia junaliikenteelle. Häiriöiltä ei voida kuitenkaan täysin välttyä, sillä yksiraiteisella rataverkolla työmaan kiertäminen ei ole mahdollista.
Liikenneviraston rataverkolla tehdään ratatöitä läpi vuoden, mutta kesällä luonnollisestikin eniten.
- Tänä vuonna ratatöitä tehdään ennätyspaljon. Tämä johtuu siitä, että Liikennevirastolle myönnettiin vuosille 2016-2018 liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen lisärahoitusta.
Ratatöiden tärkein syy on liikenteen sujuvuus.
- Ratatöitä tehdään, jotta valtion rataverkko on sellaisessa kunnossa, että liikennöinti on turvallista ja sujuvaa. Kun rata on kunnossa, siellä on vähemmän häiriöitä. Myös matka-ajat lyhentyvät, sillä junat pystyvät ajamaan nopeammin, ratatyökoordinaattori Juha Kröger Liikennevirastosta sanoo.
Suurin osa töistä pystytään hoitamaan junaliikenteen välissä ilman häiriöitä, mutta isoimmat ratatyöt aiheuttavat liikenteelle haittaa. Tämä johtuu siitä, että valtaosa valtion rataverkosta on yksiraiteista, joten ratatyökohdetta ei pysty kiertämään.
- Vaativissa työvaiheissa liikenne joudutaan jopa keskeyttämään. Tällöin ratatyöt pyritään sijoittamaan ajankohtiin, jotka haittaavat matkustajia mahdollisimman vähän. Näitä ovat yöt, juhlapyhät, viikonloput sekä kesäloma-ajat, jolloin työmatkaliikenne selkeästi vähenee.
Monia matkustajia harmittavat ratatöiden aikaiset junien nopeusrajoitukset, jotka pidentävät matkustusaikoja.
- Nopeusrajoituksille on syynsä: niillä varmistetaan turvallinen työn tekeminen ja turvallinen töiden aikainen liikennöinti kulloisellakin rataosalla. Nopeusrajoitukset suunnitellaan siten, että ne aiheuttaisivat mahdollisimman vähän häiriöitä. Vuosisuunnittelua ja töiden ajoittamista tehdään yhteistyössä liikennöitsijöiden kanssa.