Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke etenee - Päällysrakenteen vaihtourakka alkaa

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahanke etenee - Päällysrakenteen vaihtourakka alkaa

Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeeseen kuuluva päällysrakenteen vaihtourakka toteutetaan Juurikorven ja Haminan välisellä rataosalla. Urakoitsijaksi on valittu Sundström Ab Oy. 

Päällysrakenteen vaihtourakka on osa ratahankkeen perusparannusosuutta, joihin kuuluvat muut hankkeessa tehtävät päällysrakenteen uusimistoimenpiteet sekä vaihteenvaihdot. Vaihtourakka parantaa omalta osaltaan raideosuuden välityskykyä, sillä se palvelee perusparantamisen lisäksi 25 tonnin akselipainon nostoa. 

- Peruskorjaus säilyttää liikennöintiolosuhteita ja auttaa varmistamaan liikenteen sujuvuutta. Vilkkaasti liikennöidyn rataosuuden päällysrakenne on nyt tullut elinkaarensa päähän, joten se täytyy peruskorjata. Tulevan 25 tonnin akselipainon vuoksi päällysrakenne olisi jouduttu vaihtamaan, joten tässä saadaan kuitattua käytännössä kaksi asiaa kerralla, Kouvola-Kotka/Hamina-ratahankkeen projektipäällikkö Miia Kari Väylävirastosta kertoo.

Päällysrakenteen vaihtourakka (johon kuuluvat kiskot, pölkyt ja tukikerrossepeli) toteutetaan välillä Juurikorpi-Summanjoen vesistösilta.

Päällysrakenteen vaihtourakka aloitettiin Juurikorven varastoalueen raivauksella puustonpoistolla ja kasvillisuuden raivauksella. Lisäksi on raivattu radan varren sivupenkereitä ja tehty muita valmistelevia töitä. Sepelikuljetukset saapuvat toukokuun lopussa.

Väylä: Tavarajunaliikenteen nopeusrajoitukset helpottaneet koettua tärinää

Väylä: Tavarajunaliikenteen nopeusrajoitukset helpottaneet koettua tärinää

Ministeri: Keskustelut hankeyhtiöstä uutta itäistä raideyhteyttä varten käynnistetään kaupunkien kanssa

Ministeri: Keskustelut hankeyhtiöstä uutta itäistä raideyhteyttä varten käynnistetään kaupunkien kanssa