KL: Nopeita junayhteyksiä kehitetään ympäri maailmaa - Korkeat kustannukset siirtäneet osaa hankkeista

KL: Nopeita junayhteyksiä kehitetään ympäri maailmaa - Korkeat kustannukset siirtäneet osaa hankkeista

Kauppalehti kertoo, että raideliikennettä rakennetaan maailmalla paljon. Lehden mukaan maailman pisin eli Kiinan luotijunaverkko oli vuoden 2018 loppuun mennessä 29 000 kilometriä pitkä. Tavoite on pidentää sitä 35 000 kilometriin vuoden 2025 loppuun mennessä.

Lehti muistuttaa, että Saksassa rahaa on uponnut pääkaupunki Berliinin ja muun maan välisiin yhteyksiin.

- Yksi isoimmista hankkeista on ollut Münchenin ja Berliinin välisen radan modernisoiminen. Koska Saksa on keskellä Eurooppaa, raideliikenteen merkittävin tulevaisuuden haaste on EU-maiden välisten raideyhteyksien parantaminen sekä idän ja lännen että etelän ja pohjoisen välillä.

Lehden mukaan Venäjän hallituksen suurnopeusjunaohjelma on pysähtänyt rahan puutteeseen.

- Venäjällä ei ole tietotaitoa modernista juna- ja rautatieteknologiasta. Edellisen sukupolven nopeat junat Moskovasta Pietariin (Sapsan) ja Pietarista Helsinkiin (Allegro) ovat Siemensin ja Alstomin käsialaa.

Lehti kertoo, että Britanniassa tärkein hanke on nopea junayhteys Lontoon ja pohjoisempien kaupunkien välillä.

- Jos arviolta 56 miljardia puntaa maksava rata toteutuu, Lontoon ja Birminghamin välisen osan pitäisi valmistua vuonna 2026 sekä Manchesteriin ja Leedsiin jatkuvien raiteiden vuonna 2033.

(Kuva: Pekko Oksanen)

VR uusii junamatkustajan digitaaliset palvelut

VR uusii junamatkustajan digitaaliset palvelut

Lehti: Surkeassa kunnossa olevat radat vaikeuttavat junaliikennettä

Lehti: Surkeassa kunnossa olevat radat vaikeuttavat junaliikennettä