Kaupunkiliikenne: Vaaralan varikon rakennussuunnitelmat etenevät

Kaupunkiliikenne: Vaaralan varikon rakennussuunnitelmat etenevät

Kaupunkiliikenne Oy kertoo, että Vaaralan varikon rakennesuunnittelusta on tehty sopimus A-Insinöörien kanssa. Varikko tulee palvelemaan Vantaalle suunniteltua raitiovaunuliikennettä. Aiemmin keväällä tehtiin allianssisopimus Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta.

Vantaan ratikka -hankkeeseen liittyvä uusi raitiovaunuvarikko rakennetaan Hakunilan suuralueeseen kuuluvaan Vaaralan kaupunginosaan. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen tilaama varikko sijoittuu vilkkaasti liikennöidyn Kehä III:n länsipuolelle ja Porvoonväylän pohjoispuolelle rakentamattomalle metsäalueelle.  

Tavoitteena on, että Vaaralan varikko voidaan ottaa käyttöön vuonna 2028, jotta suunnitelma Vantaan raitiotien liikennöinnin mahdollisesta aloittamisesta olisi 2029. A-Insinöörit vastaa varikkorakennuksen rakennesuunnittelun lisäksi rakennuksen paloteknisestä sekä akustiikan suunnittelusta. 

- Vaaralan varikon ympäristötavoitteet ovat linjassa Kaupunkiliikenteen tavoitteiden kanssa, joiden mukaan haluamme olla suunnannäyttäjä infra-alan hiilineutraaliudessa, hankkeen projektipäällikkö Marika Lind Kaupunkiliikenne Oy:stä sanoo. 

Kokonaispinta-alaltaan noin 11 000 bruttoneliön varikkorakennus muodostuu kolmesta osasta: lämpimästä huoltohallista, puolilämpimästä säilytyshallista sekä toimisto-, sosiaali- ja varastotiloista. Huoltohallit ovat yksikerroksisia, siltanosturein varustettuja korkeita tiloja. Toimisto-osasta tulee kaksikerroksinen.  

Vähäpäästöisiä materiaaleja ja kierrätettyjä rakennusosia 

Vaaralan varikkoalueen asemakaava ohjaa soveltamaan varikkorakennusten suunnittelussa ja rakentamisessa energiatehokkaita, ilmastovaikutuksiltaan vähäpäästöisiä ratkaisuja ja materiaaleja, joihin kuuluvat vähähiilinen betoni, uusiomateriaalit ja kierrätetyt rakennusosat.  

- Vaaralan varikon ympäristötavoitteet ovat linjassa Kaupunkiliikenteen tavoitteiden kanssa, joiden mukaan haluamme olla suunnannäyttäjä infra-alan hiilineutraaliudessa. Vuoteen 2030 mennessä kaupunkiliikenteen alkavan rakentamisen vähimmäistavoite on, että elinkaaripäästöt vähenevät 30 % ja loput elinkaaren päästöt kompensoidaan, hankkeen projektipäällikkö Marika Lind Kaupunkiliikenne Oy:stä toteaa.

Varikkorakennuksen suunnittelussa tärkeää on ympäristöriskien hallinta sekä se, että rakenteellisesti varikko vastaa ympäristösertifikaattien vaatimuksiin. Varikko tavoittelee BREEAM-ympäristösertifikaatin outstanding- tai excellent-arvosanoja.  

Vaaralan ratavarikon rakentaminen käynnistyy keväällä 2026. 

Kaupunkiliikenteen kunnossapito vaihtaa jälleen metrovaihteita viikonloppuna

Kaupunkiliikenteen kunnossapito vaihtaa jälleen metrovaihteita viikonloppuna