Kaupunkiliikenne: Koskelan yli 280 miljoonan euron varikkoa aletaan rakentaa

Kaupunkiliikenne: Koskelan yli 280 miljoonan euron varikkoa aletaan rakentaa

Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tehnyt päätöksen edetä hankkeessa toteutusvaiheeseen. Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 M€. Sopimuksen myötä hankkeen kehitysvaihe päättyy ja rakennustyöt alkavat. Rakentaminen käynnistyy tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella.

Varikon kehitysvaihe käynnistyi elokuussa 2023, kun Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy sopi hankkeen kehitysvaiheen aloittamisesta Akseli-nimisen allianssiryhmittymän kanssa. Allianssiin kuuluvat Kaupunkiliikenteen lisäksi päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT. Allianssi on suunnitellut varikon toiminnallisuuksia ja ratkaisuja hankestrategian tavoitteiden mukaisesti nyt reilun vuoden ajan.

- Yhteistyö allianssin eri osapuolten kesken on onnistunut erinomaisesti ja pääsemme aloittamaan rakennustyöt hyvistä lähtökohdista. Käyttäjän ja omistajan kanssa tehty sujuva yhteistyö on ilahduttanut ja ollut erityisen tärkeässä roolissa varikolle asetettujen kunnianhimoisten toiminnallisten ja teknisten tavoitteiden saavuttamisessa. Koskelaan tulee valmistumaan viihtyisä ja toimiva varikko, joka mahdollistaa pääkaupunkiseudun kehittyvän raitioliikenteen ja elävöittää kaupunkikuvaa vielä seuraavatkin sata vuotta, Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Lotta Koski-Lammi toteaa.

Koskelan uusi varikko vastaa vauhdilla lisääntyvän raitioliikenteen ja kaupunkilaisten kestävän liikkumisen tarpeisiin. Uuden varikon laajuus on noin 41 000 bruttoneliömetriä. Varikolle rakennetaan muun muassa säilytystilat arviolta 50 raitiovaunulle, noin 13 vuorokausihuoltopaikkaa ja 13 kunnossapitopaikkaa, sorviraide sekä työvaunujen säilytys- ja huoltopaikkoja.

Osana hanketta uusitaan vaunuvarikon yhteydessä olevat ratakunnossapidon tilat. Koskelan varikon yhteydessä toiminut ratakorjaamo siirtyy Kivikkoon, jonne valmistuu uudet ratakorjaamon tilat vuoden 2025 aikana.

Koskelan uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.

Hankkeen tavoitteena on olla ympäristövastuullisuuden edelläkävijä. Sille on asetettu kunnianhimoiset ympäristötavoitteet niin hiilipäästöjen, kiertotalouden, energiaratkaisuiden kuin ympäristösertifioinnin osalta. Kestävää kehitystä toteutetaan vähentämällä varikkohankkeen toteutusvaiheen hiilipäästöjä, edistämällä kierrätettyjen materiaalien ja purkujätteen hyötykäyttöä, parantamalla alueen ja sen ympäristön ekologista toimivuutta sekä käyttämällä julkista rahaa vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Hankkeelle tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -sertifiointia.

Kaupunkiliikenne: Vuosaaren metroaseman turvallisuutta ja viihtyisyyttä parannetaan

Kaupunkiliikenne: Vuosaaren metroaseman turvallisuutta ja viihtyisyyttä parannetaan