Väylä: Espoon kaupunkirata -hankkeessa tehtiin valtava urakka kesätauon aikana
Väyläviraston mukaan juhannuksen jälkeisenä maanantaina rantaradalla alkaneen viiden viikon junaliikennekatkon aikana siirrettiin paikalleen viisi siltaa, louhittiin kymmeniä tuhansia kuutioita kalliota sekä asennettiin kilometreittäin paalulaattaa.
Maanantaina 28. heinäkuuta päättynyt junaliikennekatko oli työmäärältään hankkeen suurin. Pitkän yhtäjaksoisen katkon ansiosta töitä voitiin tehdä turvallisesti koko hankealueella, usein myös yöaikaan. Junaliikenne korvattiin katkon aikana busseilla.
- Pitkät katkot ovat välttämättömiä hankkeen valmistumisen kannalta. Viiden viikon rutistus aloitettiin purkamalla sähköratarakenteita, ja raiteita purettiin 11 kilometrin matkalta, jotta ylipäätään päästiin käsiksi raiteiden alapuolisiin kerroksiin. Katkon loppuvaiheessa raiteet, sähkörata- sekä turvalaiterakenteet asennettiin uudelleen sekä testattiin järjestelmien toimivuus, hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta sanoo.
Maisema urakka-alueella muuttui nopeasti. Esimerkiksi Kirkkojärventien sillan ja Espoon keskuksen välisellä alueella louhittiin valtava määrä kalliota ja lyötiin maahan noin 32 kilometriä betonipaaluja. Säterissä puolestaan hätyyteltiin sillansiirtoennätystä, kun 3000 tonnia painava, lähes 44 metriä pitkä ja 23,5 metriä leveä Säterinpuistontien alikulkusilta siirrettiin paikalleen. Lopputilanteessa rataosuuden kaikki neljä raidetta menevät sillan yli.
Hankkeen louhintaurakassa Espoon keskuksen länsipuolella louhittiin 34 000 kuutiota kalliota eikä junan ikkunasta näkynyttä kallioseinämää tunnelin länsipuolella enää ole. Valtaosa urakka-alueen länsiosan avolouhinnoista on nyt tehty.
Kauniaisissa siirrettiin paikalleen Tunnelitien ylittävä Kauniaisten alikulkusilta, alueurakka 1:n alueella Lansantunnelin alikäytävä ja Kerantunnelin sillat ja alueurakka 3:n alueella Yhtiöntien alikäytävä. Asemista Keran, Koivuhovin sekä Kilon asemille tehtiin laajoja muutostöitä. Kilon aseman rakenteet on nyt pääosin tehty ja esimerkiksi uudet laiturikatokset on asennettu.
- Kokonaisuudessaan työt viiden viikon junaliikennekatkon aikana etenivät suunnitellusti ja raiteet saatiin palautettua liikenteelle sovitusti. Syksyllä järjestetään vielä viisi lyhyttä junaliikennekatkoa, joista kolme on kahden vuorokauden ja kaksi yhden vuorokauden mittaisia.
Valmistuessaan kaupunkirata parantaa Kirkkonummen ja Espoon välistä lähijunaliikenteen sekä Turun suunnan kaukojunaliikenteen täsmällisyyttä. Kahden lisäraiteen myötä Leppävaaran ja Kauklahden välisen rataosuuden häiriöherkkyys vähenee merkittävästi.
Syksyn junaliikennekatkot rantaradalla Leppävaaran länsipuolella 2025
3 x 48 tuntia & 2 x 24 tuntia
Su 31.8. – ma 1.9.
la 6.9. – ma 8.9.
la 13.9. – ma 15.9.
su 21.9. – ma 22.9.
la 27.9. – ma 29.9.