Kauppakamarit: Suomen kestävän kasvun ohjelmasta puuttuvat investoinnit rautatieinfraan

Kauppakamarit: Suomen kestävän kasvun ohjelmasta puuttuvat investoinnit rautatieinfraan

Pääradan vaikutuspiirissä olevat kauppakamarit tukevat Suomen päärataryhmän joulukuista kannanottoa.

- Koronapandemian vaikutukset EU:n ja globaaliin talouteen ovat erittäin vakavia.750 miljardin euron Next Generation EU -elpymispaketti on keskeisessä roolissa Euroopan - ja Suomen talouden elvyttämisessä ja uudistumisessa. Suomen elpymis- ja palautumissuunnitelmaa eli kestävän kasvun ohjelmaa on valmisteltu koko syksy.

Suomen päärataryhmä on tuonut esille kantansa elpymissuunnitelman tavoitteisiin ja työkaluihin liittyen. Kauppakamarien mielestä Suomen kestävän kasvun ohjelmassa on merkittävä puute koskien kestävän liikenteen panostuksia.

Hallitusohjelmassa on ansiokkaasti asetettu tavoitteeksi Suomen hiilineutraalius vuoteen 2035 mennessä. Lisäksi hallituksella on tavoitteena puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Suomen kestävän kasvun ohjelmasta on tarkoitus tukea hallituksen ilmastotavoitteiden saavuttamista.

- Hallituksen eduskunnalle antamasta Suomen kestävän kasvun ohjelman selonteosta kuitenkin selviää, että tavoitteet ja toimet eivät kaikilta osin kohtaa. Työkalupakista puuttuvat siihen olennaisesti kuuluvat kestävän liikenteen investoinnit eli investoinnit rautatieinfraan.

Kauppakamarien mukaan rautatieinfrainvestoinnit ovat merkittävä ja vaikuttava keino elvyttää taloutta sekä tukea positiivista työllisyyskehitystä.

- Niiden avulla tuetaan keskeisellä tavalla vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä sekä edistetään yhteiskuntamme tulevaisuuden kannalta oleellisia ilmastotavoitteita. Lisäksi investoimalla rautatieinfraan meillä on mahdollisuus saada liikkeelle merkittäviä yksityisiä investointeja sekä edistää teollisuutemme tuotteiden vientiä kestävällä tavalla Euroopan markkinoille.

Eduskunnan valtiovarainvaliokunta muistuttaa vuoden 2021 talousarviomietinnössään asiasta.

- Valiokunta nostaa tässä yhteydessä esille liikenteen päästöjä vähentävät rataverkon kunnostus- ja kehittämistarpeet, jotka edellyttävät mittavia lisäpanostuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä. Jatkossa tarvitaan ratkaisuja konkreettisista rahoitusmalleista, joilla keskeisten hankkeiden eteneminen varmistetaan. Lisäksi valiokunta korostaa EU-rahoituksen tehokasta hyödyntämistä, mikä edellyttää sitovia kansallisen tason investointipäätöksiä. EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen varoja on hyödynnettävä laajasti päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi.

Useissa muissa jäsenmaissa rautateihin investoidaan vahvasti EU-elvytyspaketista. Euroopan komissio kannustaa tekemään raideinvestointeja.

- Yhdymme valtiovarainministeri Vanhasen kantaan (HS 28.11.), että nyt ei pidä rahoittaa mitään pienen mittakaavan paikallisia ”siltarumpuhankkeita”, mutta samalla muistutamme, että se ei saa sulkea elvytyspaketista pois koko Suomeen vaikuttavia, kansantaloudellisesti merkittäviä ratainfrahankkeita.

Pääradalla ja sen liityntäyhteyksillä on odottamassa useita kansantalouttamme parantavia pitkävaikutteisia investointeja, joita voidaan toteuttaa nopeasti.

- Ne tukevat eurooppalaisen liikennepolitiikan mukaisesti ydinverkkojen kehittämistä. Ne ovat koko Suomen raideliikenteen järjestämisen kannalta merkittäviä investointeja, joilla on laaja vipuvaikutus yksityisen puolen investointeihin. Ne edesauttavat tulevaa Digirata-uudistusta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin keväällä 2020 valmistamaa liikenneverkon strategista tilannekuvaa päivitetään parhaillaan. Siinä on tuotu esille rataverkkomme keskeiset korjaustarpeet, välityskyvyn parantamistarpeet sekä ratapihojen ja asemanseutujen kehittämistarpeet. Tilannekuva kertoo hyvin raideliikenteemme pullonkaulat ja solmupisteet.

- Suomessa on odottamassa investointeja, joilla lisätään ratakapasiteettia, parannetaan toimintavarmuutta ja junien liikennöintinopeutta sekä välityskykyä vilkkailla työmatkaliikkumisen alueilla. Odottamassa on investointeja, joilla parannetaan tavaraliikenteen toimintaedellytyksiä ja edesautetaan yli rajojen kuljetuksia pohjoismaisilla tavaramarkkinoilla aina arktiselle alueelle saakka.

- Odottamassa on solmupisteinvestointeja, joiden vaikutus matka- ja kuljetusketjujen toimivuuteen eri puolille Suomea on keskeinen tekijä rataverkon kapasiteetin tehokkaassa käytössä eri yhteysväleillä. Asemanseutujen kehittäminen mahdollistaa nykyistä paremman joukkoliikennejärjestelmän toteuttamisen, kaupunkirakenteen uudistamisen ja elinkeinoelämän tarpeiden huomioon ottamisen.

Kauppakamarit vaativat valmistelijoilta, sekä ministeriryhmältä että kansliapäälliköistä koostuvalta koordinaatioryhmältä, uudelleenarviointia ja merkittävien, koko Suomen elpymiseen, työllisyyteen ja uudistumiseen vaikuttavien raideinfrahankkeiden rahoittamista Suomen kestävän kasvun ohjelmasta, joka tulee olemaan osa EU:n elpymispakettia.

Kannanoton ovat allekirjoittaneet Lapin kauppakamari, Oulun kauppakamari, Pohjanmaan kauppakamari,
Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, Satakunnan kauppakamari, Rauman kauppakamari, Keski-Suomen kauppakamari, Hämeen kauppakamari, Riihimäki-Hyvinkään kauppakamari ja Tampereen kauppakamari.

Helsinki kehottaa tarkempaan pysäköintiin ratikkareiteillä – Satakunta katkosta liikenteessä viikossa

Helsinki kehottaa tarkempaan pysäköintiin ratikkareiteillä – Satakunta katkosta liikenteessä viikossa

HSL valitsi arvalla uuden toimitusjohtajan

HSL valitsi arvalla uuden toimitusjohtajan