Kauppakamarit: Riihimäen kolmioraide matkustajaliikenteen käyttöön
Hämeen kauppakamari ehdottaa yhdessä Etelä-Karjalan, Kymenlaakson ja Tampereen kauppakamarien kanssa, että VR ottaisi suunnitelmiinsa IC- ja Pendolino-junien liikenteen käynnistämisen Lahden sekä Tampereen välillä.
- Riihimäen kolmiorata nopeuttaisi Kaakkois-Suomesta pendelöivien matkustajien matka-aikaa esimerkiksi Tampereelle noin puolellatoista tunnilla ja Lahti-Hämeenlinna -pikajunayhteys olisi vain reilut 40 minuuttia, Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen sanoo.
Riihimäen kolmioraide otettiin käyttöön tavaraliikenteelle 1.6.2017. Uuden ratayhteyden hyödyntäminen henkilöliikenteelle ei ole edennyt vaikka jo vuonna 2012 Tampereen kauppakamarin aloitteesta käynnistettiin keskustelut IC-/Pendolino-junaliikenteen avaamiseksi Lahden ja Tampereen välille.
Nopea poikittaisyhteys mahdollistaisi entistä tehokkaammat työmatkayhteydet ja auttaisi työvoiman pendelöintiä itä-länsi -suunnassa. Junayhteydet palvelisivat Lahden lisäksi Kouvolan, Kotka-Haminan, Lappeenrannan ja Imatran talousalueita. Uusien junavuorojen myötä pikajunayhteydet Hämeenlinnan ja Tampereen välillä parantuisivat.
Lisäksi uudet junayhteydet voisi synkronoida Pietarin Allegro-junavuorojen kanssa, jolloin Sisä- ja Pohjois-Suomen matkailukohteet voisivat paremmin tarjota palveluja venäläisille matkailijoille. Tampereen pormestari Lauri Lyly ja Lahden kaupunginjohtaja Jyrki Myllyvirta ovat ottaneet aiheeseen kantaa 9.3. ja vaativat Allegro-yhteyksien avaamista Tampereelle.
Kauppakamarien näkemysten mukaan uudet junayhteydet eivät aiheuttaisi VR:lle lisäinvestointitarpeita ja parantuvat itä–länsi -yhteydet lisäisivät matkustajamääriä sekä parantaisivat asiakastyytyväisyyttä.
Kauppakamarit ehdottavat, että VR käynnistää välittömästi suunnitteluprosessin uusien junayhteyksien avaamiseksi. Kauppakamarit vaativat Riihimäki-Tampereen -lisäraiteen rakentamispäätöksen kiirehtimistä joustavampien liikenneyhteyksien parantamiseksi pääradalla.