Kansanedustajat: VR-Yhtymän henkilöstöpolitiikka on täysin ala-arvoista ja paheksuttavaa

Kansanedustajat: VR-Yhtymän henkilöstöpolitiikka on täysin ala-arvoista ja paheksuttavaa

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-kansanedustajat Paula Werning, Seppo Eskelinen ja Raimo Piirainen arvioivat, että VR-Yhtymän henkilöstöpolitiikka on täysin ala-arvoista ja paheksuttavaa.

- Marinin hallitus on merkittävästi edistänyt raideliikenteen investointeja ja kehittämistä. Raideliikenteen matkustajamäärien kasvu oli ennen koronaa hyvässä vauhdissa ja kasvunäkymät ovat vahvat koronan jälkeen.

- Tästä huolimatta VR toimii vastoin hallitusohjelman kirjausta. Valtionyhtiö voi toimipaikkojensa sijaintiin ja toimintojensa kehittämiseen liittyvillä päätöksillään tukea alueiden kehittymismahdollisuuksia kasvukeskusten ulkopuolella. VR ei kuitenkaan näin toimi, vaan määrätietoisesti, toistuvin päätöksin toimii hallitusohjelman kirjausten vastaisesti.

Kansanedustajien mukaan VR-Yhtymä on mitä ilmeisemmin löytänyt koronasta oivan tekosyyn, jotta palveluiden keskittämistä voidaan surutta toteuttaa täysin suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti etenkin Kaakkois- ja Itä-Suomessa.

- Uusin osoitus tästä on juuri päättyneet yt-neuvottelut Kouvolassa. Nämä tämänkertaiset neuvottelut koskivat matkustajaliikenteen palveluyksikön Kouvolan työpisteen sulkemista ja töiden siirtämistä hoidettavaksi muiden työpisteiden kautta.

Yhtiö tekee toistuvasti lyhytnäköisiä päätöksiä, joiden seurauksina heikennetään huomattavasti junaliikenteen matkustajien turvallisuutta ja palveluita, puhumattakaan työturvallisuuteen liittyvistä selvistä heikennyksistä.

LVM ja VR-Yhtymä Oy:n väliseen sopimukseen henkilöjunaliikenteen ostamisesta on kirjattu oikeuksia, velvollisuuksia ja vastuita mm. esteettömyyteen liittyen.

- ”VR huolehtii osaltaan kulloinkin voimassa olevan rautatie-vastuuasetuksen asettamista velvoitteista, kuten siitä, että liikuntarajoitteinen matkustaja pääsee junaan ja siitä pois. VR huolehtii rautatievastuuasetuksessa edellytetyllä tavalla siitä, että matkustajat saavat tietoa palveluista heille sopivalla tavalla ja että sen asiakaspalveluhenkilökunta on saanut riittävän koulutuksen erityisryhmien palvelemiseen.”

Kansanedustajat huomauttavat, että tosiasiassa VR ei pysty esimerkiksi Kymenlaaksossa noudattamaan sopimustaan, sillä Kymenlaakson ostoliikenteessä käytettävä kalusto ei kuitenkaan ole liikunta- ja aistirajoitteisten matkustajien tarpeet huomioivaa. Palveleva henkilökunta jää historiaan.

- Kuten VR-Yhtymä toteaa, yt-menettely Kouvolassa on konduktöörien osalta päättynyt. Neuvottelutuloksesta voi todeta, että työnantaja sai haluamansa. Joitain vuoroja jatkossa voi edelleen alkaa Kouvolasta, mutta se koskee niitä työntekijöitä, jotka ottavat vastaan lähiliikenteen työpaikan Helsingistä. Tällöin Helsinki on ensisijainen työpiste ja Kouvola on vasta toissijainen.  

- Väkisin herää ajatus siitä, että tämä on vain VR:n vippaskonsti ja kasvojenpesuyritys, jolla halutaan antaa julkisuuteen kuva, että Kouvolan toimipistettä ei lopeteta. Odotettavissa on kuitenkin se, että näinköhän vastaavia yt-neuvotteluja tulee jatkossa.

(Kuvassa: Raimo Piirainen (vas.), Paula Werning ja Seppo Eskelinen)

Autojen Yhdysvalloissa on meneillään rautateiden renessanssi

Autojen Yhdysvalloissa on meneillään rautateiden renessanssi

VR Groupin uudella toimitusjohtajlla takanaan pitkä ura Lidlissä

VR Groupin uudella toimitusjohtajlla takanaan pitkä ura Lidlissä