Kansanedustaja: Edellytykset ohjauskeskuksen siirtämiselle tai yhdistämiselle ovat riittämättömät

Kansanedustaja: Edellytykset ohjauskeskuksen siirtämiselle tai yhdistämiselle ovat riittämättömät

Kansanedustaja Paula Werningin (sd.) mukaan Kouvolassa sijaitsevan raideliikenteen ohjauskeskuksen toiminta tulevaisuudessa on aiheuttanut monenlaista pohdintaa niin työntekijöiden, virkamiesten ja päättäjien keskuudessa.

Fintraffic ilmoitti 9.2., että Kouvolan ja Helsingin raideliikenteen ohjauskeskuksien yhdistämisen osalta päätöstä ei ole tehty ja että tilannetta arvioidaan tarkemmin. Parin päivän päästä henkilöstölle kuitenkin ilmoitettiin, että päätös toiminnan keskittymisestä on tehty ja että uusille toimitiloille tonttivaihtoehdotkin ovat valmiina.

– Mielestäni tällainen toimintatapa, miten yhtiö on tämän tilanteen hoitanut, on ollut hyvän tavan vastaista. Yhtiön viestintä kaupungin, henkilöstön ja päättäjien suuntaan on ollut vähintään harhaanjohtavaa. Nyt on hyvä lopettaa epäselvyyksien lietsominen. Liikenneohjauskeskusten yhdistämisessä on peli puhallettu poikki ja otettu todella tarvittava aikalisä. Fintraffic tiedotti asiasta todeten, että riittäviä edellytyksiä ohjauskeskusten yhdistämiseksi ei ole ja tästä syystä yt-neuvottelut todettiin päättyneiksi tuloksettomina, liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Werning toteaa.

Kouvolan raideliikenteen ohjauskeskustoiminta yritettiin siirtää Lahteen vuonna 2017. Tämänhetkinen tilanne ei ole suoraan verrannollinen. Viime vaalikauden aikana silloinen Finrail siirrettiin osaksi nykyistä Fintraffic-konsernia, jonka perustamiseksi yksi perusteluista oli liikenneohjaustoiminnan taloudellisen tehokkuuden lisääminen. Merkittävä ero verrattaessa vuoteen 2017 on se, että tuolloin yhtiön käyttämät ohjauskeskuksen laitteet olivat Väyläviraston ja ministerillä oli tuolloin suora vaikutusvalta yhtiön asioihin.

– Nyt on tärkeää muistaa, että tilanne on toinen yhtiön ollessa kyseessä, päätökset tekee yhtiö. Konserni perustettiin, mutta mahdettiinkohan tietää mitä tilattiin ”ketterämpää toimijaa” haviteltaessa? Nyt, kun yt-menettely on päättynyt tuloksettomana. Päätöksiä ei voi tehdä vain siksi, että päätetään. Päätökset tulee perustua tarkkoihin selvityksiin sekä suunnitelmiin mitä ja miten tulevaisuudessa asiat hoidetaan. Syytä on aidosti pohtia sitä, että olisiko edes kolmen ohjauskeskuksen malli parempi kuin neljän.

- On tärkeää, että Kouvolan vetovoima raidekaupunkina kehittyy luoden uusia työpaikkoja alalle. Digiradalle ja muulle kehittämistoiminnalle Kouvola tarjoaa erinomaisen ympäristön. Töitä on kuitenkin tehtävä sen eteen, että liikenteenohjauskeskuksen säilyminen Kouvolassa on pysyvä ratkaisu. Itse tulen tekemään jatkossa parhaani tämän asian hoitamisessa ja Kouvolan puolien pitämisessä.

(Kuva: Jukka-Pekka Flander)

VR FleetCare hakee komponenttipalveluista vauhtia kasvuun

VR FleetCare hakee komponenttipalveluista vauhtia kasvuun

Fintraffic: Nyt ei ole edellytyksiä yhdistää Helsingin ja Kouvolan ohjauskeskuksia

Fintraffic: Nyt ei ole edellytyksiä yhdistää Helsingin ja Kouvolan ohjauskeskuksia