Kansanedustajaehdokas: Rataverkon pullonkaulat purettava - VR:n oltava valtakunnallinen toimija

Kansanedustajaehdokas: Rataverkon pullonkaulat purettava - VR:n oltava valtakunnallinen toimija

Kansanedustajaehdokas Lauri Oinonen (kesk.) sanoo, että koko Suomen rataverkko, olemassoleva kansallisomaisuutemme pitää ottaa kovaan käyttöön, jotta raideliikenne tulee todella logistiikan mahdollisuudeksi. Hän on VR:n hallintoneuvoston jäsen ja toiminut aiemmin kansanedustajana.

- Raideliikenteen pullonkaulojen purkaminen olisi tehtävissä edullisesti ja nopeasti sekä silloin raideliikenteen kuljetusmääriä voitaisiin nostaa merkittävästi ja vapauttaa kapasiteettiä nopealle henkilöliikenteelle. Valtakunnalliset suunnitelmat ovat olemassa, rahoitus on ongelmallisin asia.

Oinonen suhtautuu ennakkoluuloisesti esille nostettuun yksityisten sijoittajien muodostamaan raideliikenteen hankeyhtiöön.

- En pidä sitä nyt esitetyssä muodossa ratkaisuna. Olen valtion omistajuuden kannattaja.

Oinonen korostaa lähtökohtaisesti olevansa sitä mieltä, että VR on valtakunnallinen toimija ja että sen toimintojen kehitys olisi paras ratkaisu jatkossa.

- Kilpailu tuo suuria ongelmia "kermankuorinnasta" ja valtakunnallisen kokonaisuuden katoamisesta. Kokonaisvastuu raideliikenteestä kautta maan vaarantuu kilpailun myötä ja junaliikenne on vaarassa loppua osilta maamme rataverkkoa.

- Jos kilpailutetaan, pitää olla suuria kokonaisuuksia, joissa kilpailun voittaja(t) velvoitetaan hoitamaan laskennallisesti tappiollisia rataosuuksia. Kilpailutukseen jouduttaessa tarvitaan vastuullista VR:n ystävien ja sen henkilöstön näkemykset huomioon ottavaa politiikkaa, jotta ei jouduta katastrofiin.

Oinonen arvioi, että VR pystyy nyt näkemään parhaiten kokonaisuuden raideliikenteestä.

- Raitiovaunu- ja metroliikenne on toki erikseen. Pidän välttämättömänä, että VR on vahva toimija jatkossa. Ilman valtakunnallista kokonaisvastuun ottamista raideliikenteemme ei kehity ja junaliikenne supistuu vain ruuhkaisimme rataosuuksille. Seurauksena on silloin se, että ilmastopoliittiset tavoitteet eivät toteudu, vaikkka juuri raideliikenne tarjoaisi tähän parhaimmat mahdollisuudet.

Kuluneen hallituskauden raideliikennepolitiikan arvosana 6.

- Asioista jotenkin selvittiin. Kausi toi esille useita ongelmia, joista yksi on junaliikenteen Pilotti-idea.

- Suomessa on taloudellisesti epärealistista eriyttää osa raideliikenteestä maakuntien ja kuntien vastuulle, koska niillä ei tule olemaan rahoitusta tähän. Siksi pelkään vaaraa junaliikenteen loppumisesta eräillä rataosuuksilla suuresta alkuinnostuksesta huolimatta.

Oinonen käyttää itse junia sekä pk-seudun lähiliikenteessä että pitemmillä matkoilla aina.

- Junat ovat nopeita ja niiden henkilökunta varsin ystävällistä, mistä kiitän. Ihailen raitiovaunujen kuljettajia, ajatte sujuvasti ja turvallisesti kaiken liikenteen keskellä. Kiitos teillekin!

- Haluan kuulla raideliikenteen parissa eri tehtävissä toimivia henkilöitä ja henkilöstöjärjestöjä asioiden valmisteluissa ja päätösten tekemisessä  Valituksi tultuani toivon minuun pidettävän avoimesti ja rohkeasti yhteyttä.

Yle: VR ottamassa uudet veturit matkustajaliikenteeseen - Hätäjarrutusongelmat saatu kuriin

Yle: VR ottamassa uudet veturit matkustajaliikenteeseen - Hätäjarrutusongelmat saatu kuriin

Liikenneministeriö puuttuu julkiseen keskusteluun nopeista junista ja hankeyhtiöistä

Liikenneministeriö puuttuu julkiseen keskusteluun nopeista junista ja hankeyhtiöistä