VR: Kaluston kierrätyksellä ei ole yhteyttä matkustajaliikenteen kilpailun avautumiseen

VR: Kaluston kierrätyksellä ei ole yhteyttä matkustajaliikenteen kilpailun avautumiseen

Talouselämä (6.8. 2021) kertoo VR:n romuttavan junia laajemmin kuin julkisuudessa on kerrottu. Jutun mukaan romutukset koskevat matkustajavaunujen lisäksi vetureita ja tavaraliikennettä.

VR:n matkustajaliikenteen johtaja Topi Simola toteaa, että tavaraliikenteen kaluston kierrätyksellä ei ole kuitenkaan mitään tekemistä matkustajaliikenteen kaluston, saati matkustajaliikenteen kilpailun avautumisen kanssa.

- Vanhan kaluston kierrätys ei estä kilpailua Suomessa. VR:n keskustelut Talouselämän kanssa ovat koskeneet matkustajaliikennettä ja kilpailun avautumista. VR:n harjoittama kaluston kierrätys on normaalia junaoperaattorin toimintaa. Vastaavaa kierrätystä tekevät lentoyhtiöt.

Simolan mukaan VR on avoimesti julkaissut muistion kierrätettävästä matkustajaliikenteen kalustosta verkkosivuillaan joulukuussa 2020.

- Muistiossa kerrotaan, että ”kaikki VR:n kierrättämät vaunut ovat keski-iältään 30-40 vuotta eivätkä ne kelpaa liikennekäyttöön ilman mittavia investointeja. Kierrätettävä kalusto ei vastaa nykypäivän esteettömyys- ja matkustusmukavuusvaatimuksia eikä se ole soveltuvaa kaupalliseen liikenteeseen. Kalusto ei ole liikennekelpoista rautatieturvallisuutta koskevan sääntelyn eikä vallitsevan turvallisuusjohtamisjärjestelmän mukaan.”

Talouselämän jutussa haastateltu Raidealan neuvottelukunnan pääsihteeri Jouni Lind ehdottaa, että juniin voitaisiin lisätä yksi vaunu, johon on esteetön kulku.

- Esteettömän välivaunun rakentaminen vanhaan kalustoon ei ole taloudellisesti kannattavaa. Edullisemmaksi tulee uuden lähiliikennekaluston hankkiminen, jonka VR on jo käynnistänyt.

Lisäksi Lind kertoo, että VR saisi poistettavasta kalustosta paremman hinnan, kun ne myytäisiin.

- VR toi joulukuun muistiossa esille, että ”kaikkiaan vuosina 2015-2020 kierrätysluvan saaneista vaunuista noin 50 on kuitenkin myyty museotoimijoille ja harrastajille nimelliseen 250 € hintaan.” Muut kuin museotoimijat ja harrastajat eivät ole kysyneet VR:ltä kalustoa.

Jutussa Lind kommentoi, että varaosien kierrätyksellä ei ole suurta merkitystä.

- VR näkee varaosien kierrätyksen välttämättömänä, jotta vanhoja vaunuja voidaan pitää jatkossa liikenteessä. Lisäksi monia kierrätettävästä kalustosta talteen kerättyjä komponentteja ei enää valmisteta. Näiden kierrätettävien komponenttien rooli on kriittinen vielä käytössä olevan vanhan kaluston ylläpitämiseksi liikennöintikelpoisena.

VR on todennut muistiossaan, että ”junakaluston kierrätys on osa vastuullisen rautatieoperaattorin toimintaa ja kestävä tapa luopua käyttökelvottomasta omaisuuserästä. VR kierrättää kalustoa ja kaikesta kierrätettävästä kalustosta on materiaalitehokkaasti otettu ja otetaan käyttöön kaikki sellaiset osat, joita voidaan hyödyntää käytössä olevan kaluston liikennöinnissä. Varaosien ja materiaalin hyödyntäminen liikenteessä olevaan kalustoon pienentää elinkaarikustannuksia.”

Talouselämän jutussa mainittu ”luottamuksellinen lista” sisältää VR:n joulukuussa julkistetun listan lisäksi tavaraliikenteen kalustoa.

- Tavaraliikenteen kaluston kierrätyksellä ei ole mitään tekemistä matkustajaliikenteen kaluston, saati matkustajaliikenteen kilpailun avautumisen kanssa. Tavaraliikenteen kaluston kierrätys perustuu normaaliin elinkaarianalyysiin, jonka perusteella käyttöikänsä päähän tuleva kalusto kierrätetään jo pelkästään turvallisuussyistä. Jutussa ja listassa mainitut DV12-veturit ovat käyttöikänsä päässä. Näiden varaosien talteenotto ja kierrätys on elintärkeää lopun kalustosarjan ylläpitämiseksi.

Tampereen Ratikan liikennöinti on alkanut – Pääministeri Sanna Marin antoi lähtölaukauksen

Tampereen Ratikan liikennöinti on alkanut – Pääministeri Sanna Marin antoi lähtölaukauksen

HKL:n yhtiöittäminen siirtyy poliittiseen päätöksentekoon

HKL:n yhtiöittäminen siirtyy poliittiseen päätöksentekoon