Kansanedustaja: Kuka kantaa vastuun pääratahankkeen viivästymisestä?

Kansanedustaja: Kuka kantaa vastuun pääratahankkeen viivästymisestä?

Kansanedustaja Sanni Grahn-Laasonen (kok.) kysyy Hämeen Sanomissa, että kuka kantaa vastuun pääradan nopeuttamisen viivästymisestä. Hän toteaa viitaten lehden aiempaan uutiseen, että Suomi-radan eri linjausvaihtoehdoista tehdään esiselvitys, joka kilpailutuksineen vie puolitoista vuotta.

- Se on tarpeeton, mutta tarkoittaa sitä, ettei virallinen rakentaminen enää ehdi EU-rahoituskaudelle 2021–2027.

- Esiselvityksen on tarkoitus vertailla sitä, kumpi remontti tehdään: Kanta-Hämeen tylysti ohittava suora rata vai nykyistä päärataa nopeuttava ja parantava yhteys.

Grahn-Laasosen mukaan ministeriössä viitattiin ilmeisesti kintaalla Taloustutkimuksen tuoreelle selvitykselle, jonka mukaan työmatkustaminen Hämeenlinnasta, Riihimäeltä, Janakkalasta, Järvenpäästä, Hyvinkäältä ja Akaasta Helsinkiin, Vantaalle ja Tampereelle on seitsemän kertaa yleisempää kuin Tampere-Helsinki-Vantaa -välinen pendelöinti.

- Hämeen liitto, kaupungit ja päättäjät yli puoluerajojen olemme sanoneet selväsanaisesti, että emme tule kaavoittamaan maata meidät ohittavalle radalle. Suunnittelun esiselvitys on tarpeeton vaihe. Ymmärretäänkö hallituksessa, kuinka paljon pendelöiviä suomalaisia suututtaa viivyttely?

Väylä: Venäläistä lumensyöjäjunaa kokeillaan Suomessa

Väylä: Venäläistä lumensyöjäjunaa kokeillaan Suomessa

LVM ja VR neuvottelevat henkilöjunaliikenteen hankinnoista – Junavuorot säilyvät vähintään ennallaan

LVM ja VR neuvottelevat henkilöjunaliikenteen hankinnoista – Junavuorot säilyvät vähintään ennallaan