Fintraffic: Nyt ei ole edellytyksiä yhdistää Helsingin ja Kouvolan ohjauskeskuksia
Fintraffic Raide muistuttaa, että Kouvolan ja pääkaupunkiseudun ohjauskeskusten yhdistämistä koskevat yt-neuvottelut päättyivät 28.1. Yhtiö kertoi julkistavansa oman päätöksensä helmikuussa.
Yhtiö on päättänyt, ettei sillä ole nyt edellytyksiä yhdistää ohjauskeskuksia.
- Yhtiön alkuperäisenä tarkoituksena oli käydä yhteistoimintaneuvottelut jo hyvissä ajoin ohjauskeskusten vuonna 2024 suunnitellusta yhdistämisestä sekä päättää samalla uudesta toimitilaratkaisusta niin, että henkilöstölle jää aikaa valmistautua ja sopeutua asiaan, yhtiö kertoo tiedotteessaan.
Yhtiö jatkaa strategiansa mukaisesti liikenteenohjaustoimintojensa ja ohjauskeskusrakenteensa kehittämistä liikenteen turvallisuuden, sujuvuuden, toimintavarmuuden ja tehokkuuden edelleen kehittämiseksi. Näitä tavoitteita edistetään investoimalla liikenteenohjausjärjestelmien modernisaatioon ja digitalisaatioon, kehittämällä toimintaprosesseja ja henkilöstön osaamista sekä järjestämällä ohjauskeskusten toiminnalle ja henkilöstölle asianmukaiset työskentelyolosuhteet.
Yhtiön tarkoituksena on päättää Helsingin elinkaarensa päässä olevan ohjauskeskustilan korvaamisesta uudella ratkaisulla heti kun asian valmistelu on edennyt riittävän pitkälle.
- Tavoitteena on, että uusi ohjauskeskus olisi valmis käyttöönotettavaksi vuoden 2024 alkupuolella. Siltä osin kuin näistä kehitystoimenpiteistä mahdollisesti aiheutuu vaikutuksia henkilöstölle, tullaan aikanaan käymään hyvää työnantajapolitiikkaa noudattaen yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa.