Kaleva: EU:lta kymmenien miljoonien vuosipotti pääradan parantamiseen

Kaleva: EU:lta kymmenien miljoonien vuosipotti pääradan parantamiseen

Kaleva kertoo, että Helsinki–Tornio-radan luokitus nousee EU:n ydinverkkokäytäväksi, mikä merkitsee sitä, että Suomi saa ratayhteyden parantamiseen paljon nykyistä enemmän rahoitusta EU:lta.

Lehden haastatteleman kokoomusmeppi Henna Virkkusen mukaan koko ohjelmakaudella 2021–2027 EU-rahoitus nousee laskennallisesti 600 miljoonaan euroon, mikä tarkoittaa vuositasolla noin 80 miljoonan euroa.

Lehti muistuttaa, että Suomessa on ollut vain yksi eurooppalaisen ydinverkkokäytävän luokituksen saanut ratayhteys eli Turku–Helsinki–Vainikkala -rataosuus.

Liiikenneviraston mukaan suuruusluokka on noin puolet siitä, mikä oli Seinäjoki–Oulu-rataosuuden kymmenvuotisen korjausohjelman kokonaisbudjetti.

- Silloin rakennettiin muun muassa kaksoisraide Kokkola–Ylivieska-välille, korjattiin siltoja ja tasoristeyksiä. Rataa korjattiin 350 kilometrin matkalta, EU-erityisasiantuntija Arto Tevajärvi kertoo lehdelle.

Vuosina 2007–2013 EU-rahoitusta tuli 180 miljoonaa ja kuluvan ohjelmakauden viiden ensimmäisen vuoden rahoitus on 170 miljoonaa.

(Kuva: Liikennevirasto)

Vihreät haluaa miljardiluokan investointeja nopeampiin ja parempiin raideyhteyksiin

Vihreät haluaa miljardiluokan investointeja nopeampiin ja parempiin raideyhteyksiin

RTTL Insinööriliiton jäsenjärjestöksi

RTTL Insinööriliiton jäsenjärjestöksi